Alfa5 XR Sports: la nova era dels esports tecnològics comença a Barcelona

Layers of Reality i Eurofitness recuperen l’històric poliesportiu Alfa5 per convertir-lo en un centre de referència mundial d’experiències esportives basades en la realitat ampliada

Marc Vilajosana

XR Arena, la principal experiència d'Alfa5, fusiona futbol i hoquei d'aire amb un terra digital i interactiu que incorpora elements propis dels videojocs
XR Arena, la principal experiència d'Alfa5, fusiona futbol i hoquei d'aire amb un terra digital i interactiu que incorpora elements propis dels videojocs | Marc Vilajosana

Poc s’imaginava Jordi Casanovas el 1985 quan va inaugurar Alfa5, el que aleshores es va convertir en el poliesportiu més gran de Catalunya, que gairebé quaranta anys després en aquestes mateixes instal·lacions s’hi podria escalar l’Everest o practicar parapent. Aquestes són només dues de les activitats disponibles a Alfa5 XR Sports, el centre d’esports de realitat ampliada més gran del món que s’ha inaugurat aquest dimarts a Barcelona. “Un lloc on fer possible allò que, per a molts, és impossible”, ha resumit el director de Layers of Reality, Jordi Sellas, empresa que ha unit forces amb Eurofitness per reviure un edifici històric de la capital catalana i convertir-lo en un nou punt de trobada entre l’esport i la tecnologia.

No és la primera vegada que Barcelona acull una temptativa d’implementar la tecnologia immersiva en el món dels gimnasos i poliesportius —ja ho va intentar fa dos anys el Barcelona International Gaming Center al mateix barri del Poblenou—, però sí que és clarament l’aposta més ambiciosa, com demostren els més de 2.000 metres quadrats de l’Alfa5 i una inversió de tres milions d’euros únicament en infraestructures, tecnologia i desenvolupament de programari. “Volem que sigui un centre universal en què nens, joves, no tan joves, famílies, empreses i gent amb diversitat funcional tinguin l’oportunitat de viure l’esport d’una manera diferent”, ha expressat la sòcia directora d’Eurofitness, Anna Pruna. Un desig que s’assoleix a través de la innovació, amb nou activitats tecnoesportives desenvolupades majoritàriament per estudis catalans, però també mantenint l’esperit i els valors de l’Alfa5 original, com són “el repte, la superació, el fair play i el treball en equip”. “Ens hem inspirat a no perdre la història”, ha remarcat Pruna, una idea defensada amb el manteniment de certs elements arquitectònics originals, com les columnes de la piscina, el terra d’una de les sales d’esquaix o alguns rètols antics. “Hem volgut guardar i reivindicar un edifici que va ser una referència”, ha incidit Sellas.

Pruna: “Volem que sigui un centre universal en què nens, joves, no tan joves, famílies, empreses i gent amb diversitat funcional tinguin l’oportunitat de viure l’esport d’una manera diferent”

Esport immersiu per a tots els gustos

El primer amb què es trobarà el visitant quan arribi a l’edifici de l’Alfa5 és amb un punt d’incertesa: he de baixar aquesta rampa per a cotxes per entrar? La resposta és afirmativa, i serveix com una transició cap a unes instal·lacions que abracen l’estètica videolúdica a través de la foscor i els llums de neó. Només arribar, el rebedor sorprèn amb diverses cadires i pantalles que conviden a gaudir d’una selecció de videojocs independents creats a Catalunya. Hi trobem des de grans noms com el premiat Neva de Nomada Studio, fins a títols encara en desenvolupament, com el Basureroes: Invasion de Javs Game Studios i JanduSoft, el Roombattle de Dust Games o l’Hidalgo de Thread Games. Tota una declaració d’intencions, com bé confirma Sellas, de la voluntat de reivindicar l’ecosistema català de la cultura digital. Les instal·lacions continuen cap a un passadís que, sense ser invasiu, recorda i divulga la història del poliesportiu original, el qual desemboca a l’escenari principal del centre d’esports ampliats.

El protagonisme se l’endú ràpidament l’XR Arena, la més gran de les nou instal·lacions que conformen l’Alfa5, una pista de 200 metres quadrats amb tecnologia audiovisual interactiva que ocupa el lloc de l’antiga piscina del poliesportiu. El que proposa aquesta activitat és una mena de fusió entre el futbol sala i l’hoquei d’aire en què els jugadors, organitzats en dos equips de tres persones, hauran d’interactuar amb les pilotes (sí, en plural) virtuals que apareixen a terra i intentar marcar gols a l’adversari. Per afegir-li un toc més videolúdic, al camp aniran apareixent diferents bonificacions, que si els jugadors trepitgen, els aportaran beneficis diversos, com una millor defensa, una reducció de la velocitat de les pilotes al seu camp o una duplicació del valor dels seus gols durant un temps limitat.

A XR Ball, els jugadors hauran d’encertar els xuts de la diana del rival, que es mou per les parets, mentre protegeixen la seva | Imatge: MV

La resta d’experiències, de format una mica més reduït, busquen aportar un equilibri entre l’activitat física més tradicional, la competició a través de mètodes virtuals i l’experiència més immersiva. XR Aim, per exemple, recupera la sala de tir original del poliesportiu per crear una experiència de tir amb ulleres de realitat virtual i un comandament amb forma de pistola, amb què començarem a disparar dianes dins de l’espai original fins que, a poc a poc, se’ns vagi obrint un escenari més futurista. També fa servir ulleres d’aquesta classe XR Fly, el qual ens proposa viure les sensacions d'una autèntica baixada en parapent a 4.000 metres d'altitud (activitat no recomanada per a persones que tendeixen a marejar-se), o bé XR Adventure, una sala de realitat virtual de 360° on es programaran diverses pel·lícules immersives vinculades als esports de risc, començant amb una sobre la pujada de l’Everest.

Entre les experiències més dinàmiques es troba XR Ball, una sala quadrada que proposa una activitat de futbol-frontó: amb una única pilota, els jugadors hauran d’encertar les dianes dels adversaris per restar-los punts de vida mentre defensen la seva pròpia. El repte pot ser competitiu (tots contra tots) o bé cooperatiu, on els jugadors treballen plegats contra la màquina. També hi ha XR Tennis, activitat que recupera una de les antigues sales d’esquaix per proposar un nou joc de raqueta, però aquesta vegada, fent servir ulleres de realitat virtual per incorporar-hi nous elements. I és especialment cridaner XR Laser, el qual ens posa en la pell del protagonista d’una pel·lícula d’espies i lladres: En una sala completament fosca, dos jugadors, un a cada banda, han d’aconseguir ser els primers a pitjar el botó central mentre s’infiltren dins de la xarxa de làsers vermells que el protegeix, sense tocar-ne cap si no volen repetir el trajecte.

Partides ràpides i duros digitals

Totes les activitats estan pensades perquè tinguin una durada total aproximada d’uns 10 minuts, de manera que s’aconsegueixi una renovació ràpida de jugadors, ja que els organitzadors calculen que poden haver-hi unes 60 persones com a molt jugant al mateix temps. “L’aforament està sobre les 150 persones, però no el superarem mai”, opina Sellas, qui té clar que tampoc vol convertir-se en un espai destinat a festes d’aniversari: “No vull tenir onades de 30 nens descontrolats corrents, perquè la qualitat és prioritària. Han de poder conviure els diferents usuaris. Això no és un parc de jocs, un laser tag o un escape room, que ja cobreixen els seus espais, sinó un centre d’esports de realitat augmentada”.

Per accedir-hi, els usuaris hauran de pagar una entrada, que va dels 14 als 19 euros, amb la qual rebran una polsera carregada amb 20 duros, la moneda virtual (i nostàlgica) amb què es paguen les activitats. Cadascuna d’elles té un preu que va dels tres als sis duros, de manera que amb una entrada es poden gaudir d’entre quatre o cinc experiències, però un cop dins, es podran recarregar en paquets de sis o dotze duros il·limitadament. A més, les polseres es poden vincular a un compte personal, amb el qual es mantenen els registres de les visites anteriors i les divises comprades anteriorment. També es permet la transferència de duros a altres comptes. “Volem recordar les sales a què ens agradava anar a jugar als 80 i als 90”, rememora el director de Layers of Reality.