La Comissió Europea reclama a Apple que deixi d’aplicar el bloqueig regional als seus serveis

Una investigació conjunta amb la Xarxa CPC desvela que l’empresa aplica restriccions en les interfícies, mètodes de pagament i baixada d’aplicacions entre diferents estats membres

Categories:

Redacció

Les lleis europees no permeten que hi hagi discriminació per nacionalitat o país de residència en la compravenda de productes i serveis entre estats membres
Les lleis europees no permeten que hi hagi discriminació per nacionalitat o país de residència en la compravenda de productes i serveis entre estats membres | Jordi Pueyo (ACN)

La Comissió Europea (CE) i la Xarxa de Protecció i Cooperació del Consumidor (Xarxa CPC) han retret a Apple que apliqui el bloqueig regional en diversos àmbits dels seus serveis digitals entre els països membres de la Unió Europea i li han reclamat que deixi de fer-ho. Concretament, la investigació duta a terme ha identificat pràctiques que no compleixen les normatives a l’App Store, Apple Arcade, Music, iTunes Store, Books i Podcasts.

D’acord amb el comunicat publicat per la CE, Apple incompleix tant el Reglament (UE) 2018/302 com la Directiva 2006/123/CE de Serveis, els quals prohibeixen la discriminació injustificada vinculada a la nacionalitat o a la residència en la compra de productes i serveis de venedors establerts en estat membres diferents del d’origen i a les condicions generals d’accés al servei, respectivament.

La investigació identifica tres àmbits en els quals la multinacional no respecta les lleis europees. El primer és el fet que la interfície dels serveis mencionats difereix en funció del país on l’usuari ha registrat el seu compte d’Apple, i existeixen moltes dificultats per canviar aquesta configuració. El segon són els mètodes de pagament, en el sentit que els consumidors no poden fer servir targetes de crèdit o de dèbit que no hagin estat emeses en el mateix país en què s’ha registrat el compte. Finalment, el bloqueig regional també té efectes a l’hora de descarregar aplicacions, un fet vinculat al primer punt: com que cada país té interfícies diferents i és complicat canviar-les, la ciutadania té problemes per baixar-se programaris diferents dels disponibles al seu país d’origen quan són de viatge o s’allotgen temporalment en un altre estat membre o pertanyent a l’Espai Econòmic Europeu.

Un cop fet públic aquest comunicat, la Comissió Europea ha donat un marge d’un mes a Apple per respondre a les acusacions, explicant com tenen pensat adaptar-se a les normatives europees. En aquest procés, la Xarxa CPC pot entrar en diàleg amb ells i, si no s’arriba a unes conclusions satisfactòries, les autoritats nacionals de cada estat membre en aquestes competències tindran via lliure per prendre mesures.