Eleccions 12M: propostes per construir una societat digital, inclusiva i sostenible
Categories:
En el marc de les eleccions al Parlament de Catalunya del 12 de maig, MetaData s’ha posat en contacte amb tots els partits polítics amb representació a la institució per conèixer la seva estratègia de programa per a l’ecosistema tecnològic i digital. Aquestes són les propostes -respostes literals rebudes- per dotar la ciutadania dels coneixements i eines necessàries per tenir una societat digital, inclusiva i sostenible.
Esquerra Republicana de Catalunya (ERC)
Proposem un Pacte Nacional per la inclusió sociodigital amb l’objectiu que tota criatura nascuda o crescuda a Catalunya vegi garantit el seu dret a una criança digital progressiva, positiva i empoderant, de forma que pugui desplegar tot el seu potencial personal i professional en l’era digital, aprofitant les oportunitats i mitigant els riscos.
També proposem planificar i preveure les accions necessàries per no deixar ningú enrere en el marc de la transició digital, així com garantir la capacitació i autonomia digital al llarg de la vida. Creiem en la promoció de la cohesió territorial i l'acompanyament digital, mitjançant iniciatives com la Xarxa Punt TIC, les iniciatives d’Innovació Social Digital, el programa STEAMcat fomenta les vocacions científiques i tecnològiques a l'educació, i la certificació de competències digitals amb l’ACTIC, que avalua i certifica el nivell de capacitació en l’ús de les TIC, des de bàsic fins a avançat, enfortint així el talent i les competències digitals a tots els nivells de la societat.
Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC)
En aquest sentit, per nosaltres és prioritari eliminar la bretxa digital i les desigualtats derivades dels diversos nivells de digitalització: socials, territorials, educatives i culturals. En aquest sentit, considerem que cal:
1. PLA DE DIGITALITZACIÓ I DE COMPETÈNCIES DIGITALS DEL SISTEMA EDUCATIU. Cal dotar suficientment les escoles catalanes de les eines digitals necessàries així com donar una formació suficient al professorat per tal que la transmissió de coneixement sigui adequada. A més, cal acostar les necessitats de la societat digital a l’educació postobligatòria i és necessari dotar de competències digitals específiques al professorat, no només al relacionat amb els sectors tecnològics.
2. FORMACIÓ EN COMPETÈNCIES DIGITALS AL LLARG DE LA VIDA LABORAL. D’altra banda, s’hauria d’incorporar l’acreditació de competències digitals genèriques dins del programa d’acreditació de competències professionals de l’Agència de Formació i Qualificació Professional de Catalunya, i incorporar i modernitzar l’oferta de cursos del SOC per a persones actives (tant ocupades com desocupades) incorporant coneixements propis de la societat digital, per tal d’augmentar la capacitació de la nostra força laboral.
3. XARXA CATALANA DE CENTRES DE CAPACITACIÓ DIGITAL. Fomentar punts de trobada a nivell municipal on es pugui formar a diversos nivells a la ciutadania. Les eines de què poden disposar aquests centres són, entre d’altres, activitats de mentoratge intergeneracional, tallers destinats als col·lectius més aliens a la digitalització (amb especial atenció a la gent gran) o punts de trobada per compartir coneixement interpares.
4. ACTUACIONS D’INCLUSIÓ DIGITAL D’URGÈNCIA. A través dels serveis socials, identificar les zones del territori amb menor penetració de les tecnologies digitals, així com les possibles bosses de col·lectius amb major bretxa digital, per tal d’oferir formació i programes dissenyats per a aquests col·lectius específics.
5. PROGRAMA DE FOMENT DE LES VOCACIONS CIENTIFICOTÈCNIQUES AL SISTEMA EDUCATIU, ESPECIALMENT PER A DONES. Com en la majoria del sector tecnològic, hi ha una important bretxa de gènere en l’accés a les professions de l’àmbit digital. Cal, doncs, fomentar les vocacions STEM entre els i les estudiants. Aquest programa ha de contemplar diversos eixos, com la formació del professorat de primària i secundària per a eliminar els prejudicis de gènere dins dels estudis científics i tècnics, mitjançant, entre d’altres, iniciatives de visualització de referents femenins com el que duu a terme la Societat Catalana de Tecnologia.
6. PROGRAMA DE RETENCIÓ I CAPTACIÓ DE TALENT DIGITAL. Tot i que Catalunya forma molts professionals dels àmbits relacionats amb la transformació digital, cal procurar que l’oferta laboral a Catalunya sigui prou atractiva per retenir-los, així com captar talent estranger.
Junts + Carles Puigdemont per Catalunya-Junts+ (CAT-JUNTS+)
Alinearem l'agenda catalana sobre digitalització amb la Declaració de Berlín i l'estratègia "Path to the Digital Decade" de la Comissió Europea: és necessari impulsar diverses àrees clau que reflecteixin els objectius i els valors d'aquestes iniciatives europees. Aquests objectius inclouen la transformació digital inclusiva i sostenible, l'impuls de la sobirania digital europea, i l'assegurament que els beneficis de la digitalització arribin a tots els ciutadans. Per fer-ho possible, cal que el Pacte Nacional per la Societat Digital sigui un mecanisme eficaç per a impulsar els mecanismes de governança corporatius i per a garantir la coherència entre les polítiques de digitalització de l’Administració catalana. És necessari que el Pacte vagi acompanyat de mesures de seguiment i avaluació efectives.
Crearem programes formatius en tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), amb una metodologia pràctica i interactiva, adreçat a professionals del sector pesquer, amb especial incidència en el domini de la gestió en administració electrònica per potenciar la digitalització i modernització del sector.
Comuns Sumar (COMUNS SUMAR)
Cal fer un salt en l’àmbit educatiu en l’ús de la tecnologia digital en l’aprenentatge. Per això proposem transformar els plans de digitalització dels centres en autèntics plans d’apoderament digital dels centres educatius en conjunció amb les plataformes ciutadanes que treballen segons els valors de sobirania tecnològica i digitalització democràtica. Alhora cal posar a disposició dels centres educatius els recursos de servidors i infraestructura informàtica necessària per garantir l’accés a les eines d’aprenentatge en línia sobiranes per a tota la comunitat docent i l’alumnat. Treballarem per lluitar contra la bretxa digital, millorant les infraestructures i ajudant a la formació per a l'alfabetització digital, tot mantenint l'accessibilitat presencial als serveis essencials; això vol dir garantir un nombre adequat de recursos tècnics i humans perquè, d’acord amb el marc normatiu vigent, es respecti el dret de les persones a no relacionar-se amb l’administració pública, entitats bancàries, subministradores... només pel canal electrònic. Respectar l’objecció digital.