Com afectarà la IA generativa a l’obtenció d’informació en els cercadors?
Els algoritmes obren la porta a teories incertes i difoses sobre com s’utilitzaran els cercadors en un futur proper
Categories:
Només durant els últims dies de la darrera setmana, dos dels grans gegants tecnològics que estan competint per situar-se com a referents i guanyar la cursa de la intel·ligència artificial han llançat dues novetats importants. D’una banda, OpenAI ha estrenat Sora, l’eina generativa per crear vídeos realistes. Per l’altra, Google ha presentat Gemini 1.5, la nova versió del seu model generatiu d’IA que aspira a prendre el lideratge a GPT-4 d’OpenAI.
En mig d’aquestes novetats, que ja comencen a ser periòdiques, els especialistes de màrqueting i, més en concret, els experts en posicionament web en cercadors (SEO) es pregunten i es qüestionen com els nous sistemes d’intel·ligència artificial generativa influiran i canviaran la cerca en buscadors com Google o Bing. ChatGPT substituirà Google? Search Generative Experience (SGE) “robarà” trànsit orgànic que fins ara tenien les pàgines web? Desapareixeran els buscadors? Les respostes són complexes i moltes elles, avui dia, tenen respostes que segurament no ens podem ni imaginar.
Un canvi no tan proper
Una de les grans novetats que Google que ja va anunciar a principis de 2023 va ser el llançament de SGE, l’experiència d’IA generativa dins del cercador. El que de moment sabem és que no serà a curt termini, tot i després de mesos de testatge, segons els últims articles publicats en el sector, també sabem que acabarà passant i que revolucionarà la forma com estem acostumats a cercar la informació a Google. I és que un estudi publicat per la consultoria tecnològica Gartner prediu que el volum dels motors de cerca caurà un 25% el 2026 a causa dels models generatius d’IA. Prediuen que els usuaris utilitzaran aquests sistemes en comptes d’utilitzar motors de cerca tradicionals.
No sabem si aquests resultats seran certs el 2026, però sí que podem començar a concloure que hi haurà un canvi de tendència. Però un canvi que potser no serà tan immediat.
Gartner prediu que el volum dels motors de cerca caurà un 25% el 2026 a causa de la IA
Sense oblidar les xarxes socials
El novembre de 2023 es publicava un article que indicava que ChatGPT “només” tenia un 2% del trànsit mensual que tenia Google. En la mateixa línia, un estudi d’Adobe publicat el gener del 2024 apuntava que, un de cada 10 consumidors, havia utilitzat ChatGPT per buscar informació. També assenyalava que en l’últim any dos de cada cinc americans han utilitzat TikTok com a motor de cerca. Des de llavors, TikTok s’ha utilitzat més com a buscador que no pas ChatGPT.
En mig de tota aquesta informació, fa poc, The Information publicava que, segons les seves fonts, OpenAI estava desenvolupant un producte de cerca web, en part impulsat per Microsoft Bing, per competir amb Google. Tanmateix, cal dir que és un anunci no confirmat pel mateix OpenAI.
Davant el context actual, predir i saber com evolucionaran els hàbits i el sistema de cerca d’informació dels usuaris en buscadors o plataformes socials és, ara com ara, incert. Els nous models d’IA generativa revolucionaran la forma com estem acostumats a fer cerques del que es necessita, però també canviaran les noves plataformes que es vagin consolidant com a referents, com ara TikTok.
TikTok s'utilitza més com a motor de cerca que ChatGPT
El que sí que podem començar a fer els experts és a preparar-nos pel canvi constant i insistir en la importància d’estar actualitzats. Hem de predir i començar a treballar en aquelles accions que creiem que ens podran ajudar a diferenciar-nos de la IA generativa, com ara dissenyar estratègies per a potenciar aquelles accions que transmeten experiència, expertesa, autoritat o confiança, conegudes com E-E-A-T, o focalitzar-nos en aquells canals on podrem ser més competitius, sigui a través de la creació de contingut de vídeo, sigui imatge, veu o text.