‘Viralitzar’, guanyador del neologisme de l’any 2023
El verb emprat per difondre continguts per les xarxes socials s’imposa amb un 28,2% dels vots a termes com ‘ecoansietat’, ‘bot’, ‘hipersexualització' o ‘grassofòbia’
Categories:
El terme viralitzar s’ha convertit en la paraula nova guanyadora del neologisme en català de l’any 2023 en el concurs organitzat per l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra, amb la Secció Filològica de l’IEC, el TERMCAT i 3Cat, que enguany compleix la desena edició. El verb s’ha imposat amb un 28,2% dels més de 14.000 vots en l’edició que més participació ha aconseguit fins ara, amb especial interès en la franja compresa entre els 12 i els 19 anys.
El Termcat defineix viralitzar com l’acció de “difondre continguts a través d'Internet, especialment per mitjà de les xarxes socials, creant un efecte propagador anàleg al d'un virus”. El terme s’ha imposat a altres propostes provinents del món de la tecnologia, com ‘bot’, paraules relacionades amb el canvi climàtic i la sostenibilitat (‘ecoansietat’, ‘nit tropical’ i ‘refugi climàtic’) i altres mots que han protagonitzat l’actualitat del 2023, com ‘gazià, -ana’, ‘grassofòbia’, ‘hipersexualització’, ‘sexoafectiu, iva’ i ‘superilla’. A més a més de la paraula nova, enguany també s’ha pogut votar la paraula corrent de l’any, aquell terme que, malgrat ser d’ús comú, no està recollit al diccionari normatiu. En aquesta categoria, ‘tiet, tieta’ s’ha imposat amb el 32,2% dels vots a ‘bici’, ‘brutal’, ‘friqui’, ‘gorro’, ‘guai’, ‘plataforma’, ‘porno’, ‘quiròfan’ i ‘xarxa social’.
El neologisme de l’any és una campanya que pretén acostar la llengua als parlants i pretén fer visibles els temes que han interessat durant l'any. Si durant les edicions anteriors la convocatòria anava a càrrec de l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra i la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, a partir d’enguany s’hi ha sumat dues institucions importants en l’actualització del lèxic català: el TERMCAT i 3Cat amb el seu portal lingüístic ésAdir.
El concurs se celebra des de l’any 2014 i ha anat guanyant adeptes edició rere edició: en la primera van votar només 200 persones, mentre que l’any 2022 van ser 14.000 persones. Les paraules guanyadores en les edicions passades han estat les següents: ‘estelada’ (2014), ‘dron’ (2015), ‘vegà, -ana’ (2016), ‘cassolada’ (2017), ‘sororitat’ (2018), ‘emergència climàtica’ i ‘animalista’ (2019), ‘coronavirus’ (2020), ‘negacionisme’ (2021) i ‘birra’ (2022).