En marxa un projecte europeu per al disseny de motors elèctrics d’alt rendiment i baix cost
La UPC hi participa amb la creació d’un bessó digital i la millora de la dissipació tèrmica
Categories:
El disseny i desenvolupament de màquines elèctriques d'alt rendiment i baix cost per al mercat de l'automoció està fent passos endavant amb el projecte MAXIMA, del qual participa la Universitat Politècnica de Catalunya i, més concretament, el Centre d'Innovació Tecnològica en Convertidors Estàtics i Accionaments (CITCEA), i el Centre Tecnològic de Transferència de Calor (CTTC).
La iniciativa es troba en el primer any dels quatre de durada previstos i vol dissenyar un motor elèctric síncron d’imants permanents de flux axial de baix cost pel sector de l’automòbil. En aquest tipus de motor, el flux es dirigeix en direcció a l’eix, a diferència de la solució més tradicional, on el flux s’hi dirigeix de forma radial o perpendicular. Aquest fet permet aconseguir majors prestacions quant a potència i una reducció de la seva mida.
Per assolir l’objectiu del projecte es desenvoluparà un procediment avançat de disseny multifísic que combina nous conceptes per a la gestió tèrmica i l’optimització de les estratègies de control per tal de fer funcionar el motor elèctric al seu màxim potencial. També s’abordarà el final de vida de la màquina elèctrica considerant opcions de reciclatge per a l’imant permanent.
Els dos centres de la UPC treballen complementàriament. El CITCEA s’encarrega del desenvolupament dels algorismes de control i el bessó digital del motor —que s’ha d’executar en temps real per permetre obtenir unes millors prestacions i una millor gestió tèrmica del motor—, mentre que el CTTC treballa en la millora dels aspectes de dissipació tèrmica. En el projecte MAXIMA hi participa un consorci format per 11 socis entre universitats, empreses i centres tecnològics, de sis països diferents: França, Espanya, Bèlgica, Romania, Suècia i Alemanya. La pròxima trobada per assentar les línies de treball futures serà el febrer de 2024 a Romania, a la Technical University of Cluj-Napoca.