El 74% de la desinformació a X sobre el conflicte entre Israel i Hamàs prové de comptes verificats

El portal NewsGuard denuncia el paper protagonista que han interpretat els usuaris de pagament en l’expansió de notícies falses sobre la guerra

Categories:

Redacció

L'antic Twitter va impulsar la subscripció de pagament com una eina per combatre l'excés de 'bots' i la desinformació a la plataforma
L'antic Twitter va impulsar la subscripció de pagament com una eina per combatre l'excés de 'bots' i la desinformació a la plataforma | Marten Bjork (Unsplash)

El 74% de les publicacions més virals sobre el conflicte entre Israel i Hamàs que s’han descobert com a notícies falses a la xarxa social X (antic Twitter) han estat penjades per comptes verificats. Així ho assegura un estudi elaborat pel portal especialitzat en desinformació NewsGuard, que ha analitzat els 250 tuits amb més interaccions durant la primera setmana de la guerra que promovien algun dels 10 fets falsos comprovats que més s’han estès per internet.

En conjunt, les publicacions estudiades per NewsGuard havien acumulat més d’1,3 milions d’interaccions i més 100 milions de visualitzacions en només una setmana. Des del portal denuncien el paper protagonista que han exercit els comptes verificats en la ràpida expansió que han experimentat aquestes notícies falses, posant com a exemple el mite que Ucraïna havia venut armes a Hamàs, una història en què 24 de les 25 publicacions més virals provenien de subscriptors de l’abans conegut com a Twitter Blue. Els impulsors de l’estudi critiquen que per aconseguir la insígnia de verificació només cal pagar la quota de vuit dòlars mensuals i confirmar el número de telèfon mòbil, però que en cap moment se sol·licita un nom real o es vigila que la informació que es publiqui sigui veraç.

Com a principal exemple d’aquesta problemàtica se situa l’usuari @Sprinter99800, un compte verificat i anònim que té més de 361.000 seguidors. L’usuari en qüestió va ser bloquejat per causes desconegudes el 2022, però va tornar a ser actiu després de la compra de Twitter per part d’Elon Musk. El setembre es va convertir en un compte verificat, i des que ha començat el conflicte entre Israel i Hamàs ha compartit fins a cinc notícies falses vinculades a la guerra, que en conjunt s’han visualitzat més de tres milions de vegades.

Les notes de la comunitat, insuficients

Una de les eines de les quals X s’ha vantat a l’hora de combatre la desinformació són les notes de la comunitat, una opció habilitada enguany que permet als usuaris corregir fets erronis de publicacions virals, que es mostren cada vegada que es comparteix o se cita el tuit en qüestió. Segons l’estudi de NewsGuard, aquesta eina només s’ha mostrat en 79 de les publicacions estudiades, de manera que apareix només en un 32% de les notícies falses més esteses del conflicte.

Avís de la Unió Europea

La desinformació per internet ha estat una de les grans preocupacions de la Unió Europea des de l’esclat del conflicte, fins al punt que l’organisme ha amenaçat amb sancions econòmiques a Meta, X i TikTok si no són capaços de controlar la desinformació a les seves plataformes. El comissari europeu del Mercat Interior i Serveis, Thierry Breton, va recordar a les companyies que la difusió de continguts il·legals viola la Llei de Serveis Digitals (DSA) i que si no actuen amb prestesa, les empreses s’exposen a una multa de fins al 6% de la facturació mundial. De fet, aquesta notícia va disparar algunes alarmes dins de X, fins al punt que alguns portals van compartir la possibilitat que la plataforma abandonés el continent europeu per no ser capaç de complir amb la normativa, però el mateix Elon Musk va descartar-ho amb rapidesa.