L’alt Pirineu testeja l’ús de vehicles autònoms per al transport públic

Territori inicia una prova pilot al parc natural per reduir l’ús del transport privat i el seu impacte en l’ecosistema local

Categories:

Redacció

Per fer funcionar el cotxe autònom, s'ha adaptat la carretera amb un sistema d'intel·ligència artificial per enviar dades sense connexió
Per fer funcionar el cotxe autònom, s'ha adaptat la carretera amb un sistema d'intel·ligència artificial per enviar dades sense connexió | Departament de Territori

La conselleria de Territori ha encetat una prova pilot per comprovar la viabilitat dels vehicles autònoms com a alternativa de transport públic per accedir al parc natural de l’Alt Pirineu. La intenció és reduir l’ús dels cotxes privats, especialment els totterrenys, que tenen un impacte negatiu en la fauna i la flora locals i generen emissions de carboni. S’han invertit dos milions d’euros del programa de tecnologies digitals del departament per finançar el projecte, que ha executat el Centre de Visió per Computador (CVC) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Les proves s’han dut a terme amb un vehicle eGolf elèctric, sensoritzat i robotitzat cedit per la companyia Volkswagen. El turisme té una mida de dos metres d’amplada i circula per la carretera C-147, en el tram entre Alós d’Isil i el Refugi del Fornet, un trajecte de 4,4 quilòmetres amb un punt de càrrega situat a prop de la Casa de l’Os Bru dels Pirineus. Un cop es finalitzi la prova pilot, la conselleria estudiarà la possibilitat de fer-ne una segona amb un trajecte més complet dins del mateix parc natural, aquesta vegada amb un mini bus.

Un dels elements més singulars d’aquesta iniciativa és que es tracta de la primera vegada que s’executa una prova pilot d’aquestes característiques en vies rurals sense cobertura, afectades per una climatologia extrema i manca de marques viàries. En aquest sentit, per tal d’aconseguir que el vehicle circuli de manera autònoma sense cobertura, s’ha adaptat la carretera amb un sistema de guiatge basat en intel·ligència artificial que envia al cotxe informació en temps real sobre la localització, l’entorn o el clima, fins i tot amb connexió offline.