La intel·ligència artificial que facilita la coordinació entre treballadors i robots a les fàbriques

El ‘software’ de Sharework assigna les tasques més repetitives a les màquines i els permet entendre gestos i ordres de veu dels operaris

Redacció

El projecte es va iniciar el novembre de 2018, ha tingut un finançament de 7,3 MEUR i s'ha dut a terme a través d'un consorci de 15 socis de sis països diferents
El projecte es va iniciar el novembre de 2018, ha tingut un finançament de 7,3 MEUR i s'ha dut a terme a través d'un consorci de 15 socis de sis països diferents | Eurecat

El centre tecnològic Eurecat ha presentat els resultats finals del projecte Sharework, una iniciativa finançada amb 7,3 milions d’euros dels fons Horizon 2020 que ha desenvolupat un sistema d’intel·ligència artificial (IA) que permet millorar la col·laboració entre robots i persones treballadores en processos de fabricació industrial.

El programari consta de 14 mòduls tecnològics que proporcionen als sistemes de control dels robots “la intel·ligència necessària per treballar en cooperació amb els operaris, sense necessitat de barreres físiques de protecció”, segons assegura el director de la Unitat de Robòtica i Automatització d’Eurecat, Daniel Serrano. Per aconseguir-ho, l’equip ha analitzat a través de múltiples càmeres i sensors totes les tasques que s’efectuen a les fàbriques per tal d’assignar als robots aquelles que siguin més repetitives i de baix valor afegit per a les persones. D’altra banda, també s’han fet servir tecnologies de realitat augmentada i de reconeixement de gestos i de la parla per aconseguir que els dispositius puguin interpretar tota mena de situacions i, així, adaptar-se a les necessitats dels professionals.

El projecte Sharework va començar el novembre de 2018 i s’ha a l’Estat espanyol, Itàlia, Luxemburg, França, Alemanya i Grècia a través d’un consorci de 15 socis liderat per Eurecat. A més a més del desenvolupament del sistema, l’equip ha testejat la tecnologia en quatre entorns industrials reals. El primer d’ells és el sector de l’automoció, on s’ha col·laborat amb Seat per provar un robot que subjecta i col·loca les portes i el capó dels cotxes de Seat a partir de gestos i ordres de veu. En l’àmbit ferroviari, s’ha introduït un robot col·laboratiu en la línia de muntatge dels marcs de portes i finestres dels tramvies de la companyia Alstom, mentre que en el sector del metall, els dispositius s’han fet servir per desmuntar i revisar peces en les estacions de càrrega i descàrrega de CEMBRE. Finalment, en el cas dels béns d’equip, els robots s’han fet servir en la línia de muntatge de GOIZPER per manipular peces complexes.