Google News torna a Espanya
El servei de notícies del cercador reprèn l’activitat després de l’actualització del marc normatiu amb la Llei Iceta que permet negociar el cànon a pagar als editors
Categories:
El servei de Google News torna a funcionar a Espanya després de vuit anys de la seva aturada. La matriu de Google, Alphabet, ha reprès l’eina de recull de notícies en el 20è aniversari del naixement de la companyia després d’anunciar a finals de l’any anterior que la reprendria gràcies a l’actualització de la Llei de Drets d’Autor que transposa la directiva europea que regula l’àrea.
La funcionalitat tornarà a estar operativa a través del web, i posteriorment, de l’app mòbil. La multinacional ha anunciat el retorn assegurant que té el compromís “d’ajudar els lectors a trobar notícies fiables i ben contestades”. Així com oferir informacions a escala internacional, nacional, local i especialitzada per “ajudar els lectors a fer-se una idea més àmplia del que està passant al seu voltant”. L’aparença del servei s’estructurarà a través d’aquests apartats geogràfics i temàtics per tal que l’usuari esculli quina informació vol consumir en cada moment.
Alphabet també treballa per portar a Espanya la plataforma tecnològica Google News Showcase que permet la publicació de mitjans i editors acreditats publicar continguts segons criteris com cronologia, destacats o notícies relacionades. La informació apareixerà paral·lelament a Google Discover.
La ‘Llei Iceta’
El tancament de la secció de notícies del cercador va haver de cessar l’activitat el 2014 arran de l’aprovació de l’anterior Llei de Propietat Intel·lectual que establia un cànon que havien d’assumir els agregadors de notícies. Davant el nou marc normatiu, Google va decidir tancar el servei, una decisió que va suposar la caiguda del 10% del trànsit dels webs amb continguts sensibles d’aparèixer a la secció. Saltar-se la normativa podia suposar una multa d’entre 30.000 i 300.000 euros.
L’actualització de la llei permet ara als agregadors pagar una quota als editors i grups mediàtics per compartir els continguts. La quantia variarà en funció de les negociacions entre ambdues parts a través d’acords col·lectius o individuals. L’anterior normativa obligava a pagar una xifra concreta a través d’una entitat de gestió.