La CNMC vol regular les irregularitats publicitàries de youtubers i retransmissors

L’organisme proposa set condicions per identificar els creadors com a prestadors de continguts audiovisuals i, així, regular-los a través de la Llei Audiovisual

Categories:

Redacció

La monetització dels continguts o que es dirigeixin a un públic general són alguns dels criteris proposats per la CNMC
La monetització dels continguts o que es dirigeixin a un públic general són alguns dels criteris proposats per la CNMC | Los Muertos Crew (Pexels)

L’auge dels creadors de contingut de plataformes digitals, com els youtubers o els retransmissors, ha donat lloc a un nou ofici per a emprenedors, però també genera dubtes quant a la seva regulació. En concret, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha mostrat la seva preocupació per les irregularitats detectades en l’àmbit de la publicitat, i és per això que ha obert una consulta pública amb el sector audiovisual per escollir quins criteris haurien de regir la identificació d’un creador de continguts com a prestador de serveis audiovisuals i, d’aquesta manera, sotmetre’ls sota la regulació de la futura Llei Audiovisual.

Segons apunten en el document legislatiu, la CNMC ha supervisat els vídeos dels creadors de continguts més rellevants d’Espanya per investigar com haurien d’actuar, i en aquest exercici ha observat emissions que “no reunien les exigències legals previstes en la LGCA”, com la falta d’identificació de la publicitat o la no indicació d’edats recomanades, una mancança que “podria posar en risc la protecció del menor”, assenyalen. En aquesta línia, la Comissió ha proposat set criteris principals acumulatius que un youtuber o retransmissor hauria de complir per ser considerat prestador de serveis:

  1. Que es tracti d’un servei econòmic
  2. Que el prestador tingui la responsabilitat editorial plena dels seus continguts
  3. Que ofereixi un servei dirigit al públic general
  4. Que la seva funció principal sigui informar, entretenir o educar
  5. Que el seu propòsit principal sigui la provisió de programes
  6. Que els programes siguin audiovisuals
  7. Que els programes es proveeixin a través de xarxes de comunicacions electròniques

Seguint aquestes condicions, un creador de continguts que no monetitza el seu contingut quedaria exclòs de la regulació de la Llei de l’Audiovisual, així com els difusors que produeixen productes audiovisuals per a un públic tancat o que s’identifiquen clarament com a agències de publicitat. Per determinar el primer punt, la CNMC proposa marcar el llindar en els criteris que cada plataforma marqui per a poder activar la publicitat o monetitzar els seus vídeos (en el cas de YouTube, un mínim de 1.000 seguidors i 4.000 hores de visualització públiques). Amb tot, això no deixa de ser la proposta inicial de la Comissió, que ha marcat l’1 de març com a data límit per rebre propostes i observacions respecte al document publicat.