Apple contra Epic: el judici que obsessiona tota la indústria del mercat mòbil
Comença el procés que determinarà si els creadors de l’iPhone condueixen pràctiques monopolístiques a la seva botiga virtual
Categories:
Aquesta setmana ha començat el judici contra Apple arran de l’acusació d’Epic Games de pràctiques monopolístiques en la distribució de continguts en la botiga virtual d’iOS. En la seva sessió inicial, l’advocada en defensa d’Epic, Katherine Forrest, ha definit l’Apple Store com el “jardí barrat” de l’empresa de la poma, mentre que la representant legal d’Apple, Karen Dunn, ha recriminat als creadors de Fortnite i Unreal Engine el fet d’estar cercant un “acord al marge de la resta”.
El conflicte va néixer l’agost de 2020, moment en què Epic Games va anunciar la implementació d’un nou mètode de compres integrades dins de Fortnite, que consistia en un pagament directe per a Epic Games que no passava per la botiga virtual d’iOS, amb un descompte del 20% pels usuaris. Davant d’aquest moviment, que provocava que Apple no cobrés la comissió del 30% que imposa a totes les aplicacions, la companyia dirigida per Tim Cook va prendre la decisió de retirar el videojoc de la seva botiga virtual, una mesura que va replicar dies després Google a la seva Play Store pel mateix motiu.
Epic Games acusa Apple d'adoptar una "conducta anticompetitiva", mentre que l'empresa dirigida per Tim Cook recrimina als creadors de 'Fortnite' d'estar buscant un "acord al marge de la resta"
Com a resposta, Epic Games va interposar una demanda als jutjats de Califòrnia contra Apple, en què acusava l’empresa de la poma de dur a terme una “conducta anticompetitiva”. A més, els creadors de Fortnite reclamaven la implementació d’un “mercat lliure” similar al que la companyia manté a Mac, en què hi hagi disponibles descàrregues des de webs i plataformes de tercers i varietats d’opcions de pagaments amb comissions molt més baixes. Epic Games va portar aquest conflicte a l’esfera pública amb la campanya #FreeFortnite, orientada a la seva comunitat de jugadors i acompanyada d’un vídeo publicitari que parodiava l’anunci 1984 de la mateixa Apple en la seva lluita contra IBM.
Però Epic Games no ha estat ni l’única ni la primera companyia a demandar Apple arran de la comissió del 30% que aplica a les seves aplicacions. El març de 2019, Spotify va acusar els creadors de l’iPhone de pràctiques monopolístiques davant de la Comissió Europea. Dos anys després, la conclusió preliminar de la CE anunciada aquest mes de maig per la comissària de competència de la UE, Margrethe Vestager, dóna la raó a l’empresa de reproducció de música. Aquesta resposta pot implicar una multa a Apple per pràctiques anticompetitives corresponent al 10% dels seus ingressos anuals, que equivaldrien a 223.000 milions d’euros el 2020.
El judici, una mina d’informació financera
Més enllà del resultat d’aquest conflicte i de les conseqüències que pugui acabar comportant pel mercat global d’aplicacions mòbil, el judici també està portant a la llum una sèrie de dades econòmiques de les companyies implicades, especialment sobre Epic Games. En aquest sentit, s’ha revelat que Fortnite va comportar a l'empresa uns beneficis de 5.400 milions de dòlars el 2018 i de 3.700 milions el 2019. En el mateix període de temps de dos anys, el motor gràfic desenvolupat per Epic Games, Unreal Engine, va reportar uns ingressos de 221 milions de dòlars.
En un altre dels documents fets públics durant el judici es va donar a conèixer els guanys del battle-royale d’Epic en funció de la plataforma de joc i, en aquest cas, PlayStation 4 es corona amb el 46,8% dels ingressos totals del videojoc entre març de 2018 i juliol de 2020. XBox One representa el 27,5% dels diners que entren al joc, mentre que iOS és responsable únicament del 7%, una xifra que representa uns 700 milions de dòlars generats a la botiga virtual d’Apple en el temps en què el joc va estar disponible.