El pagament digital s’obre pas a Espanya

Més de la meitat dels bancs tenen ja un 60% de la seva base de clients digitalitzada

Categories:

RedaccióACN

Els serveis de pagament 'contactless' han guanyat popularitat durant la pandèmia
Els serveis de pagament 'contactless' han guanyat popularitat durant la pandèmia | CC0

La crisi sanitària per la covid-19 ha disparat la xifra de clients dels bancs que fan ús dels serveis digitals, i a Espanya ja són més de la meitat de les entitats bancàries les que tenen més d’un 60% dels usuaris digitalitzats. Així ho anota una enquesta de l'Observatori de la Digitalització Financera Funcas – KPMG, que destaca com aquesta xifra només l’assolien el 28% dels bancs el gener de 2020.

"La pandèmia ha fet que el pagament contacless avanci en un any el que hauria d'haver avançat en cinc, consolidant el canvi digital", ha afirmat el director d'Estudis Financers de Funcas i director executiu de l'Observatori de Digitalització Financera, Santiago Carbó. Per la seva banda, Francisco Uría, Banking & Capital Markets Global Head i soci responsable del Sector Financer a Espanya, considera que aquest fort increment de la clientela digital es deu a l'entrada en joc de la població més sènior, que fins ara era la menys digitalitzada.

Pel que respecta als mitjans de pagament, la targeta era l’opció més utilitzada per la ciutadania abans de la pandèmia i ho segueix sent el 2021, però les altres dues alternatives més populars, l’efectiu i les transferències, han perdut popularitat durant aquest darrer any. En el seu lloc, Bizum i els wallets, com Google Pay o Apple Pay, han experimentat un gran creixement i s’han assentat en la població. El pagament des del compte bancari també guanya adeptes, mentre que PayPal cau lleugerament.

Bizum i els 'wallets' són les opcions de pagament que més creixen, mentre que cauen l'efectiu i les transferències
Bizum i els 'wallets' són les opcions de pagament que més creixen, mentre que cauen l'efectiu i les transferències | Cedida (Funcas)

Funcas explica que el sector bancari viu un moment de "disrupció tecnològica", en què també apareixen nous actors com les fintechs i bigtechs. "El seu caràcter digital, accessibilitat i baixes comissions són alguns dels elements que estan propiciant que aquestes empreses tecnològiques hagin alimentat el nivell d'exigència del consumidor tradicional, que té més informació i més capacitat de decidir sense moure's de casa", afirma Funcas.

Com a conseqüència, les entitats bancàries tradicionals "aposten de forma creixent per desenvolupar els seus propis serveis relacionats amb la tecnologia, tot i que deixen la porta oberta a possibles col·laboracions amb fintechs i altres entitats financeres", apunta l’informe de l’Observatori de la Digitalització Financera.