Menuveo: IA per digitalitzar el menú dels restaurants a partir d’una fotografia
La jove empresa catalana facilita als locals publicar plats i preus a internet de manera ràpida amb un sistema que combina OCR i models de GPT
Categories:
Buscar un lloc per internet per anar a fer un àpat no és sempre una tasca fàcil. En moltes ocasions, sobretot si es parteix de zero, els usuaris acaben recorrent a Google Maps per veure les ressenyes o a pàgines web comparadores. Tot i que es pot consultar l’oferta de bars i restaurants en línia, no és tan habitual tenir accés al menú del dia o a la carta, per conèixer al detall els plats, el tipus de gastronomia o els preus. D’aquesta mancança va néixer fa aproximadament un any la start-up Menuveo, una plataforma catalana que permet als locals oferir aquesta informació d’una manera senzilla, directa i fent ús de les noves tecnologies com la intel·ligència artificial (IA).
“Els restaurants estan mal digitalitzats, en general”, explica el cofundador i director general de la companyia, Isaac Lacosta, “vam identificar una necessitat pel mercat i és que no hi havia menús del dia digitals i era impossible trobar un menú a voltant teu si no és que anaves directament al restaurant”. Després de diferents testos, i aprofitant les capacitats de la IA, la companyia es va acabar decantant que la millor manera per tal que els restaurants pengessin els plats que oferien era buscar un sistema que, en fer una foto a la carta o a la pissarra, es transcrivís el contingut automàticament i aquest pugés a una plataforma on la gent el pogués veure.
De fotografia a text
Menuveo aposta per un procés molt bàsic, dividit en dues parts, que parteix d’una simple fotografia feta per al restaurador. “Primer, s’utilitza un sistema d’OCR (reconeixement òptic de caràcters) de text dins una imatge, concretament de la fotografia que han fet on surt el menú”, explica el director de tecnologia i cofundador, Pau Coderech, “després, aquest reconeixement d’imatge es passa per un GPT, en aquest cas un model d’OpenAI, on el contextualitzem per a determinar quins són els primers plats, els segons o les postres”. D’aquesta manera, es proposa una solució ràpida, on en pocs segons ja ho tens tot transcrit, i els restauradors no han de destinar-hi massa temps.
Menuveo combina un sistema de reconeixement òptic de caràcters i un GPT que contextualitza el text per determinar els primers plats, els segons i les postres
La informació generada es pot mostrar de diferents maneres, com detalla Lacosta: “Principalment, la gent busca els restaurants per Google Maps, de manera que connectem, si no tenen pàgina web, amb la nostra pàgina i en l’apartat de menú de Google hi incrustem l’enllaç de la carta”. I afegeix que “un cop fiques l’enllaç, el sistema llegeix automàticament el contingut i el Maps també entén quins són els plats que hi ha i els acaba portant en el seu portal, així que també ajuda a obtenir un bon posicionament”.
De moment, la plataforma treballa a Catalunya, sobretot al Poblenou (Barcelona), on hi ha moltes oficines i es consumeix bastant el menú del dia, però també estan a Figueres i a algunes localitats de la Costa Brava. La rebuda per part dels restaurants, com destaca el director general, és bona, ja que “els restaurants atenien moltes trucades de clients habituals preguntant pel menú del dia i ara ja ho tenen digitalitzat”. També subratlla que altres opcions que traslladen la carta al món digital estan molt enfocades al delivery o a les reserves, no a “intentar ajudar a aquesta visibilitat digital normal i tradicional del restaurant”.
L’objectiu de futur de Menuveo és convertir-se en “el mapa gastronòmic català”, específica Isaac Lacosta, que també recalca que volen fer que no només les cerques en donin a Google Maps, sinó dins la mateixa plataforma. Les següents passes del projecte són ampliar la nòmina de restaurants, que abonen un preu reduït i ajustat al tiquet mitjà en cada cas, i crear diferents categories perquè la gent que navega pel cercador trobi de forma més ràpida i acurada què és el que vol menjar.