Sweanty: pegats intel·ligents per evitar la deshidratació dels esportistes

La ‘spin-off’ catalana del CSIC dissenya un dispositiu que analitza la pèrdua de sals d’una persona a través de la seva suor i ofereix plans personalitzats d’hidratació

Categories:

Marc Vilajosana

Els pegats SweaTracker són el resultat de sis anys d'investigació i desenvolupament tecnològic amb proves amb sanitaris i esportistes
Els pegats SweaTracker són el resultat de sis anys d'investigació i desenvolupament tecnològic amb proves amb sanitaris i esportistes | Sweanty

Mantenir una bona hidratació és un element clau per assegurar l’èxit en una competició esportiva d’alta intensitat i la bona salut dels seus participants. La ciència esportiva i la nutrició han treballat per oferir recomanacions generals i pautes a seguir, però el cos de cada persona és diferent, com també ho són les seves necessitats. Tot això ho tenen molt clar a Sweanty, una empresa derivada del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) establerta a Mataró que busca aportar el seu granet de sorra amb SweaTracker, uns pegats intel·ligents capaços d’analitzar la suor dels esportistes i generar plans personalitzats d’hidratació de manera automàtica.

La clau de volta de Sweanty es troba en una tecnologia pròpia patentada l’any 2018, quan l’equip fundador, format per l’Anna Llorellas i la Laura Ortega, encara investigaven des del CSIC. “Sortim d’un projecte europeu molt gran que tenia l’objectiu de crear noves fonts d’energia que fossin més sostenibles i renovables. Nosaltres vam agafar la línia de crear energia amb fluids biològics, i creàvem energia amb la suor. Però a més a més vam veure que també obteníem informació, i això és el que hem patentat i hem acabat desenvolupant”, relata Llorellas. Aquesta informació era especialment interessant per al món de l’esport, ja que la deshidratació es basa fonamentalment en la pèrdua d’aigua i de sals. “L’aigua sabem com calcular-la, perquè ens podem pesar abans i després i tenim una idea de la pèrdua de líquid, però el sodi no hem tingut maneres de mesurar-lo fins ara”, desenvolupa l’emprenedora. El que ha aconseguit Sweanty és crear un sistema que simplifica molt els recursos que es feien servir fins ara per quantificar aquests paràmetres: “T’has d’imaginar com una pila, amb pols positiu i negatiu, separat per un paper que està sec. Quan aquest paper es mulla de suor, la pila es connecta i comença a generar energia, la qual és diferent en funció de la quantitat de sals que té la suor”.

La tecnologia patentada de Sweanty analitza les sals que les persones perden mentre fan activitat física i genera un pla de recomanació personalitzat per evitar la deshidratació

La tecnologia en qüestió va ser patentada el 2018, però no ha estat fins a finals de 2024 que han començat a comercialitzar-la a través dels pegats SweaTracker. L’equip va continuar dins del CSIC fent estudis clínics amb professionals mèdics i esportius fins al 2021, any en què van fer el salt com a start-up i han continuat desenvolupant la idea a la cerca d’un format que donés resultats i encaixés amb les necessitats funcionals i les capacitats econòmiques dels esportistes. Així, després d’una primera prova amb testos de salut, s’ha arribat als pegats actuals, que ja es comercialitzen a través de diverses subscripcions.

El que rep l’esportista quan contracta el servei de Sweanty és una capsa amb tres pegats intel·ligents, els quals s’hauran de posar a la pell en tres dies d’entrenament diferents. “El 80-90% dels esportistes compren el producte perquè s’estan preparant per a una competició d’alta demanda, com una ultra o una marató, i sempre els diem que usin els pegats en entrenaments d’intensitat alta, que s’assemblin a la competició”, assenyala Llorellas. Després de cada entrenament, l’usuari només ha d’acostar el seu mòbil al dispositiu, el qual transmetrà al moment les dades recopilades a través de tecnologia NFC a l’aplicació de Sweanty. “Quan ja tenim les dades dels tres dies diferents, la mateixa aplicació et permet dissenyar plans d’hidratació amb les característiques que tu li demanis i de manera completament automatitzada”, explica la cofundadora de l’empresa. Aquests plans s’adapten a les necessitats i preferències que hagin establert els usuaris, que poden anar des d’intoleràncies o dietes concretes fins a marques de nutrició esportiva preferides.

Llorellas: “El 80-90% dels esportistes compren el producte perquè s’estan preparant per a una competició d’alta demanda, com una ultra o una marató, i sempre els diem que usin els pegats en entrenaments d’intensitat alta, que s’assemblin a la competició”

Aquests consells són de gran utilitat per als esportistes, que veuen en la deshidratació un dels seus grans obstacles: “Provoca des d’una petita falta de concentració, que és una cosa que noten molt en el món del motor, a rampes, que són molt més comunes; quan et puja un bessó és perquè no t’estàs hidratant bé. I després arriben els cops de calor o les pèrdues de consciència quan la deshidratació ja és més severa”. De fet, segons Llorellas, el gran limitant que afronten els esports de resistència a partir de les dues o tres hores de durada és precisament la deshidratació. “El que fem és accelerar el rendiment esportiu en condicions extremes i cuidant la salut dels esportistes”, sintetitza.

Amb el producte ja al mercat en una primera etapa de comercialització, Sweanty es troba en plena ronda de finançament a la cerca de nous inversors que permetin fer créixer i internacionalitzar el projecte. “Ara mateix estem molt a petita escala, anem buscant partnerships en un entorn molt regional o nacional, promocionem alguns esportistes, però poquets, perquè anem amb poc finançament, i analitzant bé quines són les palanques que s’acaben convertint en vendes”. Al mateix temps, l’empresa forma part del programa d’acceleració de Bcombinator i està buscant un nou perfil per reforçar l’estratègia de vendes i la marca comercial.