Opositar és fàcil: aconseguir una plaça a l’administració pública amb l’ajuda de la IA
La plataforma digital tarragonina va néixer l’any 2022 amb l’objectiu d’acompanyar i adaptar el temari als estudiants a través de la tecnologia
Categories:
Accedir a un lloc de feina de l’administració pública és una de les sortides professionals que moltes persones contemplen. Opositar, com es coneix a aquest procés de selecció, comporta moltes hores d’estudi, de sacrifici i de preparació. Per tal de facilitar aquest camí existeixen nombroses acadèmies i centres d’estudi on fer testos, consultar el temari i resoldre dubtes. Una d’elles, amb la particularitat que està en línia i utilitza tecnologies com la intel·ligència artificial (IA), és Opositar és fàcil. L’empresa, ubicada a Tarragona, ha preparat ja més de 2.000 opositors des que va iniciar el seu camí ara fa deu anys i presenta una taxa d’èxit del 91%.
En un inici, el 2014, el projecte va arrancar amb dues acadèmies independents, una especialitzada en classes de repàs i l’altre en oposicions. “Tenir un espai físic t’impedeix créixer ràpidament i innovar, ja que has de controlar aspectes burocràtics com les llicències, obres o inversions”, assenyala la directora i fundadora de l’acadèmia, Clara Brull, “per això el 2016 vam apostar per la tecnologia i vam crear primer una pàgina web i després un moodle propi pensat pels nostres alumnes”. La plataforma actual va néixer l’any 2022, amb l’objectiu que “tots els usuaris se sentin acompanyats les 24 hores del dia, cada dia de l’any”.
Clara Brull: “La plataforma actual busca que els alumnes se sentin acompanyats les 24 hores del dia, cada dia de l’any”
Opositar és fàcil va començar preparant cossos policials, com Mossos d’Esquadra o Policia Local, però actualment també té aspirants a agents rurals, bombers, personal administratiu i de serveis o de l’Institut Català de la Salut. Es caracteritza per un mètode d’estudi que combina diferents activitats com explica la directora: “Es basa en mai fer servir la paraula estudiar, sinó combinar d’una forma concreta diferents activitats fent que l’estudiant aprengui sense adonar-se com la lectura ràpida, les regles mnemotècniques o la lectura conscient”. Alhora, també han dotat de certa gamificació al procés. “Busquem que la idea sigui passar-s’ho bé un mínim i competir en un rànquing amb altres companys és més atractiu, així com si plantegem les activitats de forma més entretinguda, ja que no hem d’oblidar que generalment els continguts són lleis”, afegeix.
La intel·ligència artificial com a protagonista
La intel·ligència artificial s’ha convertit en una aliada en el camp de l’educació i la companyia tarragonina treballa amb ella des de fa cinc anys. “Després de desenvolupar els primers prototips de la plataforma en línia ens vam adonar que ens havíem d'ajudar de la IA”, explica Brull, “trobàvem molt a faltar que el portal s’adaptés als usuaris, que fes un itinerari personalitzat”. Així és com es va començar a crear el projecte actual, que durant tres anys ha estat en desenvolupament i que, durant aquest procés, s’ha aprofitat per llançar al mercat fins a cinc aplicacions mòbils per preparar diferents oposicions: Bombers de la Generalitat, Corporacions Locals, Generalitat de Catalunya, Guàrdia Urbana de Tarragona i Mossos d’Esquadra.
“La IA aprèn dels alumnes d’allò que millor funciona en cadascun d’ells, però també del temps que hi destinen, ja que no deixa de ser una qüestió de temps i de recursos”, explica la fundadora. Per qualsevol opositor, la disponibilitat és fonamental i el sistema d’Opositar és fàcil preveu si una persona que avança de forma adequada pot acabar el curs abans i el que fa és modificar la planificació perquè se centri més en uns aspectes que en uns altres i viceversa. “Quan més l’uses, més coneix als alumnes i millor s’adapta”, afegeix, “tot això abans s’havia de fer de forma manual, setmana a setmana i replanificant els continguts segons la data objectiu”.
La intel·ligència artificial permet adaptar l’itinerari i modificar la planificació en funció del progrés dels opositors
El sistema d’aprenentatge automàtic que utilitza es podria distingir en tres figures diferents, totes elles usant la intel·ligència artificial i basant-se en un seguiment personalitzat i continu analitzant la traçabilitat dels resultats. El primer és el planificador, l’encarregat de fer l’itinerari i dir què s’ha de fer diàriament sempre adaptant-se a la disponibilitat i a la data límit. El segon és el preparador, l’eina que facilita els materials formatius i ajuda a aplicar les diferents tècniques d’estudi i de memorització, així com informa de les convocatòries i del funcionament detallat de les oposicions. I, finalment, el tercer, l’entrenador que motiva i acompanya a l’estudiant proposant una sèrie d’exercicis de relaxació i motivació per no defallir en el procés.
Fins al dia d'avui, tant per l’espai físic com pel virtual, han passat més de 2.000 opositors per les acadèmies. L’objectiu de la companyia és continuar creixent de la mà de la innovació, tal com reconeix Clara Brull: “No sé aplicarem grans canvis en aquest projecte o iniciarem d’altres, però el que volem és continuar fent servir les noves tecnologies”. Tenen clar que el camí passa per la personalització i la digitalització. “El que avui és innovació, d'aquí a un any ja no ho serà”, sentencia, “tot va tan de pressa que o ens adaptem o ens quedem enrere”.