Directora gerent d’ASHO
I si la codificació clínica fos la clau de la medicina personalitzada?
"I si poguéssim destinar tots els recursos de temps a atendre i conèixer millor cada cas que arriba a l'hospital?"
Què té a veure el fet d’anar al metge d’una manera molt més personalitzada amb la codificació? I si hi afegim la IA a l’equació? Encara que semblin tres conceptes diferents, la veritat és que ens trobem davant d’un escenari de confluència en què tot això no només cap, sinó que conviu en harmonia.
La codificació clínica com a avantsala de l’atenció als centres
Quan anem a un hospital, ambulatori o centre sanitari, el primer que ens pregunten és informació. Qui som, què ens passa… volen saber per què som allà. També han de saber el nostre historial, què ens pot haver passat fa temps, els tractaments pels quals hem passat, al·lèrgies a medicaments… Tot un seguit d’etcèteres que cal gestionar de manera ordenada perquè el pacient tingui una experiència completa.
"Els pacients no tenen ganes de parlar i, en moltes ocasions, més que temps, el que no tenen és paciència, ja que senten dolor, incomoditat i volen passar aquest mal moment com més aviat millor"
Tanmateix, un dels detalls més importants que sovint es passen per alt a l’hora de tenir tota aquesta informació és que cal invertir-hi temps. I cal fer moltes preguntes. Els pacients no tenen ganes de parlar —venen a l’hospital perquè no es troben bé!— i, en moltes ocasions, més que temps, el que no tenen és paciència, ja que senten dolor, incomoditat i volen passar aquest mal moment com més aviat millor.
No es tracta de substituir l’anamnesi clínica, sinó de parlar de tot el que hi ha darrere de les dades pròpiament dites.
Si alimentem la codificació amb IA…
En aquest escenari, obrim pas a la codificació sanitària intel·ligent. No és altra cosa que ajuntar tots els coneixements mèdics, científics i acadèmics que han anat modelant la codificació fins a ser el que és avui, amb potències de càlcul i emmagatzematge desorbitades.
El resultat? Disposar d’un sistema que permeti processar informació de manera molt més eficient. I, si som exigents, fer que tota aquesta informació sigui omnipresent, disponible en temps real per a tots els àmbits del procés d’atenció als hospitals i centres sanitaris.
"La codificació sanitària intel·ligent té com a resultat disposar d’un sistema que permeti processar informació de manera molt més eficient"
En aquest sentit, més enllà de les dades recollides inicialment dels pacients, les relacions i patrons d’informació són un element clau per dur a terme un tractament mèdic especialitzat. La identificació de patrons clínics més subtils i que no es veuen a simple vista de vegades pot passar desapercebuda amb una revisió manual. D’aquesta manera, gràcies a la capacitat de processament amplificada de la IA, podem fer un rastreig de la informació molt més acurat i detallat.
S’estalvia molt de temps evitant repetir preguntes, es redueixen els temps d’espera relacionats amb la burocràcia. I què tenim aleshores? Personal sanitari que pot dedicar molt més temps a atendre la persona, a intentar entendre què li passa: estem parlant d’una medicina molt més personalitzada, adaptada a les necessitats que les persones de carn i ossos requereixen.
També obtenim un mapa d’informació molt més precís de la persona que serà atesa. I això és fonamental per conèixer amb detall el problema, el conjunt de símptomes, les patologies, les medicacions que s’han de prescriure i, en definitiva, obtenir un tractament molt més encertat i precís.
La medicina personalitzada necessita codificació intel·ligent
I si la codificació clínica intel·ligent fos la clau per a una medicina més personalitzada? I si poguéssim destinar tots els recursos de temps a atendre i conèixer millor, de manera individualitzada, cada cas que arriba a l’hospital?
"Si podem reduir al màxim les repreguntes, evitarem colls d’ampolla a les sales d’espera, podrem agilitzar les consultes i tothom tindrà més temps per dedicar-lo a les persones"
El procés d’atenció, de qualitat i que ofereixi un tractament efectiu, requereix unes fases prèvies d’obtenció d’informació. Si podem reduir al màxim les repreguntes, evitarem colls d’ampolla a les sales d’espera, podrem agilitzar les consultes i tothom tindrà més temps per dedicar-lo a les persones que necessiten solucions als seus problemes.
És cert que l’alleujament del dolor o de les molèsties no serà immediat. Aquí entra en joc la situació de cada persona i les pautes prescrites pel metge que caldrà seguir. Però, sens dubte, reduirem mals de cap associats a una lentitud que, ara com ara, ja hauria de ser cosa del passat.