Comunicació a Oryon Universal
Innovació i sostenibilitat, el ‘match’ perfecte
“Els millennials el 2025 representaran el 75% dels treballadors i són els més sensibilitzats amb la sostenibilitat"
Sense cap mena de dubte, els vincles entre la sostenibilitat i la innovació han sigut molt dèbils des de fa dècades. No anaven de la mà, ja que pensàvem només en corregir certs impactes ambientals. Potser perquè els conceptes de lluita contra el canvi climàtic, la desforestació o el reciclatge ens removien la consciència, però no era suficient. En conseqüència, una part de la població es limitava a simples correccions tecnològiques dels processos. Semblava que premiar la sostenibilitat no anés alineat amb les grans i petites corporacions, que fos un combat. El pitjor de tot: apostar per un desenvolupament sostenible no era considerat una inversió, sinó una despesa elevada, sense retorn.
Per sort, considero, juntament amb una part important de la població, que és el moment de deixar endarrere la visió crítica i apocalíptica, de derrota i victimisme. Que, per fi, anem en la bona direcció. Hem d’enfrontar-nos als desafiaments del nostre planeta de la millor forma possible i ho tenim a les nostres mans: l’aliança entre tecnologia, innovació i sostenibilitat. Ho explicava l’altre dia Ignacio Barriendos, CEO & Fundador de DoGood People, en un acte sobre sostenibilitat al Palau Macaya: “L’arma més potent que tenim per canviar el món és centrar-nos en les persones. A través de petits hàbits de molts i no amb accions puntuals d’alguns podrem capgirar el transcurs del nostre planeta”.
"Hem d’enfrontar-nos als desafiaments de la millor forma i ho tenim a les nostres mans: l’aliança entre tecnologia, innovació i sostenibilitat"
Les dades són per a l'esperança: el 61% dels millennials (nascuts entre el 1981 i el 1996) estan disposats a pagar més per productes i tecnologies més sostenibles, segons l'estudi GlobalWebindex. Les noves generacions i, per tant, futurs líders d’un present no tan llunyà, tenen tota la informació que necessiten al seu abast, així com l'origen i la composició de totes les seves parts. Un perfil que el 2025 representarà el 75% dels treballadors del planeta i que és sensibilitzat i educat des de ben petit amb la causa, amb pensament crític, cívic i amb la vista a l'economia circular, un canvi en la forma de produir i consumir per donar més vida als productes.
Propostes per al canvi: vida saludable, esport, comprar localment sempre que sigui possible, fixar-nos en articles reutilitzables, mobilitat compartida, apostar per organitzacions ecològiques, que les companyies, entre elles les start-ups i corporacions, s'involucrin en iniciatives ambientals, ho incorporin al seu ADN d’origen i donin una part dels guanys a causes rellevants.
“Els ‘millennials’ el 2025 representaran el 75% dels treballadors del planeta i són els més sensibilitzats amb la sostenibilitat”
Que quan a un treballador d’una organització li preguntin les accions de la seva companyia en matèria de sostenibilitat i cultura empresarial, ho conegui i se senti implicat. Que s’acabi el famós greenwashing (és a dir, les males pràctiques i mentides respecte a propostes respectuoses amb el medi ambient que no ho són) i que les accions siguin de veritat. Que sigui l’eix vertebrador dels projectes. Estem davant d’un canvi de paradigma i ho hem d’aprofitar. Innovació, sostenibilitat i conscienciació, el match perfecte.