OpenAI estrena Deep Research, l’agent de ChatGPT per fer recerques extenses a internet

La nova funcionalitat consulta, analitza i resumeix “centenars” de fonts digitals per elaborar informes sobre la temàtica demanada

Categories:

Redacció

Deep Search neix com una versió del model OpenAI o3 optimitzada per l'anàlisi de dades i la cerca d'internet amb el mateix aprenentatge per reforç amb què s'ha entrenat el model de raonament OpenAI o1
Deep Search neix com una versió del model OpenAI o3 optimitzada per l'anàlisi de dades i la cerca d'internet amb el mateix aprenentatge per reforç amb què s'ha entrenat el model de raonament OpenAI o1 | OpenAI

Enmig d’una alerta nacional als Estats Units després del llançament de DeepSeek, OpenAI s’ha afanyat a presentar els nous productes amb què aspira a mantenir el lideratge del sector de la intel·ligència artificial generativa. Si el passat divendres, la companyia desvelava el nou model OpenAI o3-mini, aquest diumenge l’empresa ha estrenat Deep Research, el nou agent integrat a ChatGPT que permet fer recerques profundes a internet i generar informes amb els resultats. “Aconsegueix en desenes de minuts el que suposaria diverses hores a un humà”, asseguren els seus creadors.

Deep Research es diferencia del xatbot base de ChatGPT i de la seva funció de cerca al web en la intensitat amb què busca fonts sobre la temàtica demandada. L’eina s’ha creat pensant en persones que treballen de manera intensiva amb coneixement, com ara les finances, la ciència, l’enginyeria o l’administració, i que necessiten recerques “minucioses, precises i confiables”. El seu funcionament és similar al de la resta d’opcions: només cal seleccionar la funció ‘deep research’ a la part inferior de la caixa de text i escriure-hi la comanda que es vol fer. El programari trigarà entre cinc i 30 minuts a buscar, analitzar i sintetitzar “centenars” de fonts en línia per crear un informe “al nivell d’un analista de recerca”, el qual es presentarà amb un sumari de punts clau i citant totes les fonts utilitzades. Des d’OpenAI destaquen que Deep Research és especialment efectiu a l’hora de trobar “informació de nínxol i poc intuïtiva” que comportaria mota recerca través de nombroses pàgines web. Ara per ara, la resposta es limita només al text, però en les pròximes setmanes també serà capaç d’incloure-hi imatges i visualitzacions de dades.

La nova funcionalitat neix com una versió del model OpenAI o3 optimitzada per a l’anàlisi de dades i la cerca a internet a través d’un entrenament d’aprenentatge per reforç a partir de tasques reals i de l’ús de Python, les mateixes tècniques emprades per l’entrenament d’OpenAI o1. Mentre que l’o1 destaca en àmbits més tècnics, com el codi o les matemàtiques, Deep Research s’especialitza en les tasques del dia a dia a internet, i és capaç de planejar accions de diversos passos per trobar la data que necessita, anant i tornant endavant i enrere, a més a més d’explorar fitxers penjats pel mateix usuari.

Com la majoria d’eines d’IA generativa, té cert marge d’error amb les al·lucinacions i pot donar dades incorrectes, tot i que des d’OpenAI comenten que la ràtio és “notablement més baixa” que amb altres models de la companyia, segons les avaluacions internes. Entre els diversos errors que pot cometre es troben no saber diferenciar entre fonts autoritzades d’informació i rumors, tenir problemes a l’hora d’avaluar la confiança d’una font i petits errors de format en el text i les cites, els quals es preveu anar solucionant amb el temps.

Europa, a l’espera

El llançament de Deep Research s’ha dut a terme de manera escalonada i limitat geogràficament. Els primers a poder accedir-hi són els usuaris Pro de ChatGPT, els quals ja poden fer-lo servir amb un límit de 100 consultes mensuals. Els següents seran els membres Plus i Team, seguits pels Enterprise. De moment, el servei no es troba disponible als països de l’Àrea Econòmica Europea, el Regne Unit o Suïssa, regions en què OpenAI assegura estar treballant. Pel que fa als formats, de moment només es troba disponible en la versió web, però també s’oferirà en les aplicacions per a mòbils i ordinador durant el mes de febrer.

Des de la companyia justifiquen aquestes limitacions d’accés i de nombre de consultes al·legant que la funció té, ara per ara, un gran cost computacional. Per solucionar-ho, OpenAI treballarà en els pròxims mesos en una versió “més ràpida i rendible” que funcioni amb un model més petit, però que ofereixi la mateixa qualitat de resultats.