El Govern inverteix un 88% més en publicitat en xarxes socials el 2021

Meta i Google encapçalen la despesa en promoció de la Generalitat, mentre que Movistar+ i Spotify perden ingressos

Categories:

Redacció

Campanya publicitària sobre el Projecte AINA a Times Square (Nova York)
Campanya publicitària sobre el Projecte AINA a Times Square (Nova York) | Nia Escolà (ACN)

La Generalitat de Catalunya va destinar 35,7 milions d’euros en campanyes de publicitat durant el 2021, dels quals el 38,80% es va invertir en mitjans d’internet i tecnologia, categoria que s’imposa per davant de la publicitat en mitjans impresos (25,33%), a la ràdio (15,87%) i a la televisió (13,15%), d’acord amb la Memòria de la Comissió Assessora sobre la Publicitat Institucional. Dins d’aquesta secció s’inclouen tots els mitjans d’informació digitals i les agències de màrqueting i publicitat en línia, però també les principals xarxes socials i empreses tecnològiques del sector, que han vist com la inversió publicitària de l’executiu català ha crescut un 88% en un any, passant dels 1,3 milions de 2020 als 2,4 milions de 2021.

Meta, a través de Facebook i Instagram, és l’empresa que més fons va captar, un total de 885.512 euros, la qual cosa suposa un increment de més de 340.000 euros respecte a l’any anterior i la situa en la tercera posició del rànquing de publicitat a internet, només per darrere del diari ARA i dels mitjans del Grup Godó online. La plata se l’endú Google, que sumant les inversions de YouTube (492.046 euros) i del mateix cercador (181.355 euros) supera els 670.000 euros i es converteix en l’empresa tecnològica que, en termes absoluts, la Generalitat ha prioritzat més, amb un increment publicitari de més de 350.000 euros.

L’aposta de la Generalitat per les xarxes socials es tradueix en una inversió en noves plataformes que fins ara no comptaven amb publicitat institucional, com són Tripadvisor (90.646 euros), Rakuten (70.010 euros), Twitch (10.295 euros), Weibo (8.265 euros) o Tinder (3.220 euros). També s’incorporen a la cartera Passporter, una app per planificar i compartir viatges entre persones, i Expedia, una agència de viatges en línia. D’altra banda, la memòria registra una inversió de gairebé 25.000 euros en influencers, però no determina de qui es tracta (dins del mateix document també es comptabilitza despeses amb diverses agències publicitàries que treballen amb aquests creadors digitals).

En termes relatius, TikTok és la companyia que registra un increment més elevat en publicitat, del 435%, la qual cosa li permet passar dels 2.572 euros de 2020 als 13.750 de l’any passat, malgrat que encara es troba lluny d’altres xarxes socials més veteranes, com Twitter (312.821 euros) o LinkedIn (46.938), que també han vist reforçats els seus ingressos per part de la Generalitat. La nota negativa se l’emporten Spotify i Movistar+, que perden un 45% i un 63% de la publicitat rebuda el 2020 respectivament.