Nuvulus, el primer ‘cloud’ públic català per a empreses locals

La plataforma neix com a alternativa a AWS i Azure i pretén solucionar la complexitat tècnica i la falta de certesa sobre la ubicació i el control de les dades

Categories:

Oriol Quintana

Nuvulus opera des de tres centres interconnectats a Catalunya per facilitar els manteniments, escalar serveis i ampliar els centres de dades sense afectar el servei
Nuvulus opera des de tres centres interconnectats a Catalunya per facilitar els manteniments, escalar serveis i ampliar els centres de dades sense afectar el servei | Scott Rodgerson (Unsplash)

Amazon Web Services (AWS) o Microsoft Azure són dos dels noms més populars que sempre apareixen quan parlem de serveis al cloud. Des d’aquesta tardor, hi ha al mercat una alternativa catalana, Nuvulus Public Cloud, creada per Sercom, i que es converteix en la primera plataforma de núvol públic desenvolupada específicament per a empreses catalanes. “Neix com a resposta a la necessitat de les empreses locals de tenir serveis cloud amb alta capacitat tecnològica, però que garanteixin proximitat, control i sobirania digital”, explica el director general de Sercom, Jordi Carbó. I afegeix que “fins ara, moltes empreses depenien de proveïdors internacionals, amb complexitat tècnica i sense certesa sobre la ubicació i el control de les dades”.

La nova plataforma opera des de tres centres de dades interconnectats a Catalunya. “Estan distribuïts, però operen com un de sol, i això evita colls d’ampolla, proporciona un rendiment constant, garanteix una alta disponibilitat i permet que els serveis continuïn funcionant, encara que un centre de dades falli”, comenta Carbó. Alhora, aquesta descentralització es considera que ajuda a millorar el rendiment i la seguretat de sectors crítics com la sanitat, la banca i les assegurances; i que també dona independència operativa per poder fer manteniments, escalar serveis o ampliar els centres de dades sense afectar el servei dels clients.

Empreses locals, entitats i institucions

El públic objectiu de Nuvulus són les empreses catalanes “que necessiten accés a serveis cloud potents, però també que entenguin la seva realitat i les seves regulacions”, relata el director general de Sercom. “Nuvulus Public Cloud permet que les empreses tinguin control i transparència sobre les seves dades en tot moment, reforçant així la seva competitivitat”, complementa. Des de la companyia, insisteixen que el servei també és útil per a entitats socials i institucions amb necessitats crítiques, com el sector sanitari o l’administració pública.

Nuvulus està dissenyat per donar servei a empreses catalanes que necessiten accés a serveis ‘cloud’ potents, però també que entenguin la seva realitat i les seves regulacions

Actualment, la companyia compta amb prop de 25 clients, principalment del teixit empresarial català, i la previsió és arribar a les 200 empreses en els pròxims quatre anys. “L’acceleració és clara i moltes companyies que abans no es plantejaven el canvi ara ho fan per qüestions de cost, rendiment i control”, assenyala Carbó. Aquestes destaquen “els avantatges de tenir un núvol proper, flexible i fiable”. A més a més, la plataforma ja està preparada per poder integrar serveis de l’administració pública, amb qui ja estan en converses i desplegant proves pilot.

Pel que fa a la competència, Nuvulus assegura que ofereix la mateixa potència que els gegants AWS i Azure, però “amb característiques adaptades a la realitat de les empreses catalanes”, segons el director general de Sercom. “Els centres de dades estan interconnectats amb latències per sota del mil·lisegon, arquitectura distribuïda que garanteix una alta fiabilitat i un rendiment constant, sense colls d’ampolla”, afegeix, “la sobirania digital és clau, les dades romanen dins del territori català i són gestionades per una empresa amb jurisdicció estatal, sense dependències ni riscos derivats de requisits legals internacionals”.

La personalització també és un dels punts amb els quals el primer núvol públic català es vol diferenciar. Així ho relata Jordi Carbó: “Tenir una infraestructura local ens permet adaptar els serveis a cada client: podem garantir el compliment normatiu, optimitzar la latència segons la ubicació dels usuaris, oferir suport personalitzat, ajustar recursos segons les necessitats concretes i oferir preus previsibles”. Per altra banda, permet actuar ràpidament, així com introduir, provar i desplegar noves funcionalitats des de Catalunya.

Etiquetes