WardUs: alertes d’emergència a l’abast del polze

L’aplicació catalana busca millorar la seguretat de la ciutadania amb ubicacions compartides i mapes de perillositat

Categories:

Marc Vilajosana

A través del botó d'emergència, WardUs permet enviar alertes als contactes de confiança i als usuaris de l'aplicació que es trobin a prop
A través del botó d'emergència, WardUs permet enviar alertes als contactes de confiança i als usuaris de l'aplicació que es trobin a prop | Cedida

La inseguretat ciutadana és assenyalada com el tercer problema més greu de Catalunya (8%) per la població segons la tercera onada de 2024 del Baròmetre d’Opinió Política (BOP) del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO), només per darrere de l’accés a l’habitatge (20%) i la insatisfacció amb la política (13%). La combinació d’aquest clima social i de l’experiència personal és el que va convèncer en Roger Ayala i l’Adam El Messaoudi per impulsar WardUs, una aplicació per a dispositius mòbils que busca millorar la seguretat personal a través de diferents funcionalitats.

WardUs es defineix a si mateix com una “xarxa de protecció ciutadana” que té com a principal funcionalitat un botó d’emergència. Aquest botó, que es pot pressionar amb un sol dit al mòbil (té també un widget per facilitar-ne l’accés en casos d’emergència) envia una alerta a totes aquelles persones que s’hagin desat com a contactes de confiança, així com a les persones pròximes a la ubicació que tinguin l’aplicació descarregada. “En el moment en què envies una alerta, comença a gravar àudio i vídeo de la situació, i la gent que rep l’alerta pot entendre millor la teva situació i saber si et poden ajudar, trucar les autoritats”, explica Ayala. L’aplicació també permet compartir en directe la ubicació amb les persones de confiança, perquè aquestes sàpiguen ràpidament on es troben si passa qualsevol cosa.

El botó d'emergències de WardUs comença a gravar el vídeo i l'àudio en directe en el moment en què és pitjat, contingut que es transmet als contactes de confiança perquè puguin jutjar la situació

Els cofundadors expliquen que la idea del projecte neix d’un cas personal en què es van veure amenaçats de robatori per un grup de persones, moment en què va aparèixer una amistat comuna que va calmar la situació. “Nosaltres vam tenir sort, i ens agradaria que altra gent també tingués sort i que puguin avisar la gent que hi ha a prop”, comenta El Messaoudi. En la versió actual del programari, el botó només permet contactar directament amb els contactes i facilitar una trucada al 112, però l’equip preveu diverses millores en el futur, com un sistema d’intel·ligència artificial que faci trucades automàtiques als serveis d’emergències. L’aplicació també s’ha configurat perquè, en aquells casos en què hi hagi molt soroll i no es pugui sentir bé què passa a la gravació, l’usuari pugui dir ‘WardUs Ajuda’ per enviar automàticament l’alerta, sense necessitat d’interactuar físicament amb el telèfon.

En tractar-se d’una aplicació que gestiona informació delicada com és la seguretat personal, els fundadors de WardUs han parat especial atenció a blindar les comunicacions que s’hi duen a terme. “Està tot encriptat, ni nosaltres podem accedir. Si perds la contrasenya, es perden les dades, no les podem recuperar. Quan comparteixes la ubicació amb una altra persona posem molta encriptació perquè només la persona amb qui l’has compartit ho pugui desencriptar, i que en el moment que deixes de compartir-la, no pugui accedir mai més a les dades”, desvela amb orgull El Messaoudi, que assegura que han volgut tractar aquest tema “molt seriosament”. 

Un mapa per detectar zones perilloses

L’altra gran funcionalitat que ofereix l’aplicació és un mapa que mostra les zones més segures i les més insegures basat en dades de criminalitat. “No només volem ajudar en cas d’emergències, sinó que també volem ajudar a prevenir-les”, justifica l’eina Ayala. De moment, l’aplicació només cobreix el territori de l’Estat espanyol, ja que fa servir les dades obertes del govern, però la intenció de futur és ampliar el mapa a altres països europeus i africans que han mostrat interès, així com als Estats Units. Per determinar l’escala de perillositat, l’equip ha dut a terme diversos passos, com explica El Messaoudi: “Primer, agafem la perillositat relativa de tot Espanya, i després, mitjançant unes anàlisis que fem amb un munt de dades, aconseguim les dades per codis postals, per barris”. El sistema està pensat com una alternativa a aplicacions com Google Maps que incorpora la variable de la perillositat a l’hora de cercar rutes d’un lloc a un altre, una funcionalitat que creuen que pot ser “molt útil per a agències de viatges, perquè els interessa molt evitar aquestes zones”.

Ayala: “No només volem ajudar en cas d’emergències, sinó que també volem ajudar a prevenir-les”

Ayala i El Messaoudi són conscients que una aplicació d’aquesta mena pot col·laborar a generar o potenciar prejudicis cap a certes zones, i és per això que subratllen el fet que treballen sempre amb informació objectiva: “El que intentem fer és que les dades estiguin justificades, no ens les inventem. Si algú ens pregunta, les podem justificar, hi ha un estudi al darrere”. L’equip també vol evitar qualsevol mal ús provinent de part dels usuaris, als quals els demana el número de telèfon i un vídeo de la cara en registrar-se, de manera que puguin identificar els autors de males conductes fàcilment. De fet, ambdós fundadors expliquen que en l’edició de 2024 del Mobile World Congress (MWC) van presentar la solució al personal de Mossos d’Esquadra que hi havia a l’estand de la policia catalana per demanar consell, i els van admetre que ells estaven treballant en una solució similar de la mà d’Indra. “Ens van dir que la idea és molt bona i interessant”, recorda Ayala.

L’aplicació ja es troba disponible tant per a dispositius Android com iOS, de manera gratuïta i sense cap mena de subscripció prèmium o funcionalitats de pagament. “Creiem que la seguretat l’hauria de tenir tothom, no només qui pugui pagar una subscripció”, argumenta El Messaoudi. És per això que el seu model de negoci s’orienta cap al B2B a través de la comercialització de les dades de perillositat que han treballat, per les quals s’han interessat companyies de viatges i asseguradores. El cofundador veu potencial en teixir aliances amb “aplicacions com Yego, que volen saber on deixar les motos a llocs que siguin segurs”, o bé “Tinder, que volen tenir el botó de demanar ajuda” per les trobades entre persones desconegudes.

Etiquetes