Ebantic, un dissenyador d’OTTs a Catalunya
La companyia fa més de 10 anys que aporta innovació al sector audiovisual amb programari específic per a la difusió dels continguts
Categories:
L’augment exponencial dels continguts audiovisuals ofertes pel sector ha fet que les plataformes d'estríming siguin cada dia més nombroses. Això vol dir que la generació de continguts va a l’alça, però que ho fa en paral·lel la necessitat d’una mirada tecnològica per desenvolupar nous models de negoci i programari adequat. Aquí és on pren protagonisme Ebantic, una companyia que va néixer per dissenyar programes i estratègia a mida per al sector audiovisual i per a les OTTs.
L’empresa té més de 10 anys de recorregut i una cartera de clients amb gegants com Mediapro, Ràdio Televisió Espanyola, l’Agència Catalana de Notícies, el Barça i Real Madrid Televisió, entre altres. “Portem a la realitat les idees que ens exposen”, apunta el consultor sènior Jordi Alamo, “escoltem, donem forma al que proposen, muntem una estratègia i programem la solució que ha d’aconseguir-ho”. El projecte va sorgir a les mans de Carles Rams i Jordi Cantó, CEO i CTO, respectivament, qui després de diversos anys al sector van llançar-se a emprendre per treure profit a tota l’experiència adquirida. “El més clau d’aquest àmbit és que a la que has dissenyat una solució, ho pots escalar a una altra, perquè la base sempre pot ser interessant per a un altre client”, comenta Alamo, fent èmfasi en la “visió de negoci” que van tenir Rams i Cantó a l’hora d’aprofitar aquest context.
Ebantic desenvolupa plataformes amb forma d’OTT per ajudar els sectors de l’entreteniment i la cultura a augmentar la difusió dels continguts
Línies de negoci en ple creixement
Amb aquesta mateixa lògica, recentment han entrat en el segment de la cultura i dels museus perquè “les OTT ja no són només per a la televisió”. N’han creat una per al Teatre Nacional de Catalunya, a qui han ajudat a gestionar els continguts audiovisuals en línia de forma eficient, garantint-ne una bona distribució i explotació. “Aquests espais culturals organitzen obres, conferències, exposicions i qualsevol altre format de continguts que cada cop més van en la línia audiovisual, i cal treure’n profit perquè siguin visibles més enllà de les sales”, referma el consultor. El seu equivalent és parlar d’un Netflix per als museus que ha de permetre posar a l’abast d’un públic més massiu la cultura i el coneixement.
Una altra de les propostes que han començat a comercialitzar és la de capgirar l’àrea de control i realització. “Quan mires un programa a la televisió, veus només un pla, però hi ha més càmeres i mostren coses que t’estàs perdent. I si t’ho mostrem per altres canals?”, assenyala, i esmenta els concerts i els espectacles televisats com fórmules que poden beneficiar-se d’aquesta nova perspectiva de comercialització i consum.
La cultura pot aprofitar els espais digitals per donar un nou cicle de vida a exposicions, conferències i altres formats presencials
Però més enllà d’enriquir els productes, Alamo afirma que Ebantic soluciona un altre problema: “El digital no té paper”. “El paper el pots guardar i arxivar, per això tenim segles i segles de coneixement, però què fas amb les fotos del mòbil o els vídeos que no mires? Els llances i es perden. Nosaltres cuidem el contingut, el conservem i l’explotem”.
Sastres del programari
Tota la tecnologia és pròpia, generada pels desenvolupadors de l’equip que, apunta, treballen sobretot amb Java. També incorporen models d’intel·ligència artificial que s’adapten a cada API perquè les plataformes puguin funcionar en tota mena d’espais. Malgrat que utilitzar algoritmes sigui vist “com una cosa innovadora”, assevera que forma part de la indústria des de fa temps. “No és una cosa nova, ni tampoc tan disruptiva, perquè tenim IA des de fa temps en l’explotació de les dades, en la transcripció d’un vídeo o en la traducció d’uns subtítols”. Per això, augura que el mercat anirà a l’alça en nombre de companyies que poden fer-los la competència, però que potser fins ara no han vist el filó com ho van fer ells “de forma precoç”. “La clau de tot, però, és escoltar les idees, saber dissenyar un producte i saber aplicar la millor tecnologia i la millor IA per a cada cas. La clau és fer de sastres del programari”, conclou Alamo.