Kala, l’app per acompanyar les dones amb menopausa
La solució combina el coneixement mèdic amb la intel·ligència artificial per ser una eina de suport i atenció en l’última etapa de la vida sexual i reproductiva femenina
Categories:
Gairebé la meitat de les dones arribarà als 46 anys entrant en la menopausa o ja en plena etapa. Això suposa patir símptomes com canvis en l’estat d’ànim, sequedat vaginal o cops de calor. És un període pel qual tota la població femenina ha de passar, però els estudis alerten que no se li ofereix l’atenció que necessita. Segons un informe científic publicat per la revista Cell, el 85% de les dones amb aquest quadre simptomàtic no reben la informació ni el tractament que necessiten, i és en aquest context en què neix l’app Kala. Aquesta iniciativa catalana vol donar la mà a les usuàries disposades a “empoderar-se, conèixer-se a elles mateixes i rebre l’acompanyament que busquen”, afirma la cofundadora i CEO, Talia Leibovitz.
La plataforma està disponible per a Android i iOS de forma gratuïta, i aporta des d’informació bàsica sobre aquesta última etapa de la salut hormonal i sexual femenina, fins a eines com el monitoratge de símptomes. “Hem volgut crear un espai accessible per a qualsevol dona on consultar els seus dubtes, portar un seguiment de com es troba, rebre ajuda per pal·liar els símptomes i, fins i tot, fer consultes a metges”, detalla Leibovitz. Per elaborar aquesta part, s’ha disposat d'un equip mèdic especialitzat en l’àrea que ha aportat el coneixement per a propostes com la Menopèdia, on trobar informació per comprendre l’etapa i manejar-la.
La IA de Kala encreua la informació que aporten les usuàries amb el coneixement mèdic dels experts per oferir acompanyament i recomanacions
L’equip també integra professionals que han desenvolupat algoritmes per personalitzar el servei de la plataforma. Kala integra una intel·ligència artificial que és clau per analitzar la informació que cada usuària introdueix al sistema, extreure conclusions i vincular-la a les propostes de millora en termes de salut. La cofundadora destaca “la capacitat de predicció de símptomes, estats d’ànim o evolució general” que genera la tecnologia, la qual ajuda les dones a avançar-se a què pot venir a través de l’encreuament del monitoratge de les seves sensacions i dels continguts mèdics. “No substituirem cap metge, però el conjunt de coneixement i IA ens permet orientar les dones i que no se sentin tan soles”, afegeix, i destaca que incentiven pràctiques saludables com l’esport o el mindfulness per dirigir-se cap a un estil de vida més saludable que pot ser molt útil per a situacions clàssiques com les sufocacions.
Adaptar la tecnologia a les necessitats
“El segment de la dona menopàusica està desatès. Hi ha propostes per monitorar el cicle menstrual, l’embaràs o la lactància, però no n’hi ha per a la menopausa”, sentencia Leibovitz. I és que fa anys que la societat denuncia la desigualtat respecte de l’atenció mèdica entre homes i dones, però la falta d’equitat també es dona entre les diverses etapes de la vida. Tot això, insisteix, es trasllada també “a les eines que s’utilitzen entre les persones”. “Cadascú utilitza la tecnologia per a les seves necessitats concretes i la seva realitat, potser les dones menopàusiques no han alçat prou la seva veu o no han fet prou força per demanar propostes, però la tecnologia i la salut tampoc han pensat en elles”, reflexiona. Per això remarca que Kala neix amb la missió d’escoltar-les, d’oferir una proposta inicial que ha de cobrir la manca d’atenció i d’eines, però també de “créixer i millorar a mesura que s’utilitza”.
La plataforma porta un mes i escaig en marxa, però amb l’objectiu d’anar perfeccionant-se dia a dia. “L’ús final vindrà d’aquí, de posar-la en funcionament de forma massiva, atraure més dones, escoltar més necessitats a les quals donar resposta i aconseguir que sigui una solució per a totes les dones”, conclou.