Coordinadora d'un paquet de treball del projecte 'CO3' del programa Horizon 2020

Què és el codisseny i com pot ajudar a l’administració pública?

"La intel·ligència col·lectiva i la participació són l'essència per al codisseny"

El codisseny sorgeix de l'enfocament de disseny centrat en l'usuari, un dels primers mètodes de disseny participatiu establerts tant en el camp de la recerca científica com en la indústria. Els dissenyadors de tècniques de recerca sistemàtica comprenen les necessitats dels usuaris finals i recopilen comentaris fomentant la generació d'idees rellevants. L'enfocament participatiu és una altra àrea que proposa un conjunt de mètodes acceptant que els usuaris poden tenir idees diferents de les del creador d'un producte (com una plataforma de govern electrònic), i aquestes es poden capturar amb les eines adequades. Així que la metodologia de codisseny va arribar a prendre idees del disseny centrat en l'usuari i del disseny participatiu, involucrant a tots els interessats en el procés per a obtenir un producte o servei que compleixi amb els requisits i necessitats de l'usuari.

Depenent de l'àrea, existeixen lleugeres diferències. En les de la tecnologia i l'enginyeria, les metodologies de codisseny involucren a la quantitat i diversitat més grans de persones en el procés per a obtenir dels diferents dissenys i funcionalitats un consens compartit que s'ajusti a tots els casos. Mentre que, en les àrees socials, els dissenyadors són stakeholders que seran l'usuari final optimitzant el resultat perquè s'ajusti el més possible a les seves necessitats. El resultat serà un producte o servei diferent per a cada cas.

"La metodologia de codisseny va arribar a prendre idees del disseny centrat en l'usuari i del disseny participatiu"

En les administracions públiques cada vegada més s'utilitzen les sessions de codisseny per superar diferències socioculturals o per trobar barreres en les tecnologies que es podrien arribar a usarr en les seves plataformes. Per això s'inclou material pictogràfic per mostrar conceptes complexos, perquè ajuden les persones a comprendre millor les idees i a comunicar-les de manera eficaç als dissenyadors.

Un exemple d'això és l'ús de codisseny en el projecte CO3. En aquest cas, es desitjava provar si les targetes de prepagament representaven una forma sustentable de possibilitar accions entre ciutadans i amb els béns comuns. Els participants van trobar dos beneficis principalment: 1) l'ús d'una plataforma que els proporciona una retroalimentació directa de les seves accions, i 2) les targetes de prepagament possibiliten un intercanvi de valor, i afavoreixen al fet que existeixin campanyes de crowdsourcing o altres iniciatives col·laboratives per a una ciutat.

"La intel·ligència col·lectiva i la participació són l'essència per al codisseny"

Les raons i necessitats que mouen les persones a utilitzar un servei com les targetes de prepagament són diverses. Des de la possibilitat d'accedir a serveis de benestar que d'una altra manera no estarien disponibles, fins a motivacions relacionades amb les relacions socials, la integració i el creixement personal i professional. Aquestes instàncies requereixen esforços i habilitats de coordinació per part de les administracions públiques. Aquests s'identifiquen com a aspectes que podrien conduir a un augment en l'accessibilitat de serveis, capacitat per a satisfer necessitats reals dels ciutadans i involucrar a diferents grups d'usuaris. Actors com a empreses comercials i empreses poden oferir recursos com a mesures de finançament o, alternativament, poden activar la cooperació contribuint al manteniment dels béns comuns.

El disseny no és només cosa de dissenyadors. La intel·ligència col·lectiva i la participació són l'essència per al codisseny, sent aquest, la guia en tot el procés que connecta als usuaris i a les idees.

Etiquetes