Europa depèn del mercat exterior en ciberseguretat

La UE no compta amb tecnologia pròpia per fer front a les ciberamenaces i ha d’importar solucions per cobrir la demanda

Redacció

Hem de buscar proveïdors que siguin confiables, però que també tinguin certificacions de seguretat
Hem de buscar proveïdors que siguin confiables, però que també tinguin certificacions de seguretat | CC0

El mercat de la ciberseguretat va ingressar gairebé 90.000 milions de dòlars el 2019 i s'espera que en els pròxims anys continuï creixent. Segons dades de la Unió Europea, fins al 2022 el creixement mitjà anual se situarà entre l'11% i el 12%, mentre que a escala mundial serà del 13,5%. Aquesta xifra reflecteix una realitat: Europa ha de transformar-se si vol situar-se a l'avantguarda en aquest terreny i establir un millor balanç respecte de la seva sobirania tecnològica. Actualment, la UE és importador net en ciberseguretat, mentre que els seus principals competidors, els Estats Units, la Xina, l'Índia i el Japó, són exportadors nets. És a dir, el mercat europeu compra més ciberseguretat que la que ven, una dada preocupant si es vol treballar en un Mercat Digital Únic realment competitiu.

Segons explica el CEO i fundador de Open Cloud Factory, Albert Estrada i Capella, “no es pot avançar en el desenvolupament socioeconòmic del conjunt de la UE sense una transformació digital efectiva i segura, i aquesta només tindrà lloc si som capaços de gestionar amb la nostra pròpia tecnologia les dades i la seva privacitat”.

"La transformació digital efectiva i segura només tindrà lloc si som capaços de gestionar amb la nostra pròpia tecnologia les dades i la seva privacitat”

Hi ha clares inquietuds manifestes en l'entorn públic i privat respecte a la seva possible utilització per part dels poders no governamentals, i la UE té una visió clara sobre aquest tema a través de la normativa de protecció de dades RGPD. A més, els estats membres vénen fent passos sobre aquest tema: Espanya és un clar exemple a través de les directrius que emanen del seu Departament de Seguretat Nacional. És per això que, tant fabricadors com proveïdors europeus d'aquests serveis, posen l'accent que les companyies intracomunitàries prenguin major rellevància, ja que comparteixen els valors i regulacions europees. “Per a protegir les nostres empreses i la privacitat dels nostres ciutadans, hem d'incrementar l'aposta i confiança per marques europees, ja que constitueixen el seu negoci i activitat tenint en compte la regulació i normes de la UE, enfront d'unes altres que es basen principalment en regulacions extracomunitàries, i a les quals habitualment es tria a causa del seu reconeixement de marca”, afirma Estrada.

Tecnologia europea amb accent català

En aquest context, què es fa a Espanya per a canviar aquest balanç negatiu entre exportació i importació de ciberseguretat? En l'actualitat, hi ha empreses que estan oferint solucions clarament innovadores i que, gràcies a la seva internacionalització, aconsegueixen aportar valor en aquest espai.

Aquest és el cas de Open Cloud Factory, una de les empreses líders d'Europa en la recerca i desenvolupament de la tecnologia de control d'accés a la xarxa (NAC). Compta amb el segell com a empresa innovadora del Ministeri d'Economia i Competitivitat, i ha format part del programa d'acceleració europeu promogut per EIT digital. A més, la seva solució OpenNAC Enterprise està inclosa en el Catàleg de Productes STIC del Centre Criptológico Nacional, CCN-CERT. Això significa que compleix amb les més altes exigències de seguretat IT dins de l'administració pública, a més de superar l'avaluació de laboratori conforme a la metodologia Common Criteria.

La companyia, fundada a Barcelona per Albert Estrada (CEO) i Xavier González (CTO) i amb seu central a Madrid, té presència en 15 països i entre els seus clients es troben empreses de l'IBEX 35, multinacionals i nacionals i entitats públiques.