El 7% de les empreses espanyoles incorpora la intel·ligència artificial

La mitjana europea d’aplicació de la IA se situa en el 6%, amb països punters en ús de la tecnologia com Irlanda (20%) i Malta (15%)

Redacció

La incorporació de la intel·ligència artificial (IA) per part de les empreses es troba en una fase inicipient, però el 7% de les companyies espanyoles ja utilitza aquesta tecnologia en alguna de les seves fases de producció, distribuició o comercialització. La taxa d’aplicació es troba per sobre de la mitjana de la Unió Europea (6%), però per sota d’Irlanda (20%), Malta (15%), Finlància (10%), Dinamarca (9%) i Portugal (8%), i en el mateix nivell que Lituània, segons conclou un informe elaborat per l’Obervatori Nacional de Tecnologia i Societat (ONTSI).

Les funcionalitats més aplicades són l’aprenentatge automàtic a través del big data (4%), els robots de serveis (3%), els assistents virtuals o xatbots (2%) i el processament del llenguatge natural (1%).

Turisme i comunicació, al capdavant

Els el sector de les agències de viatges i reserves d’operadors turístics és el més procliu a l’ús de la IA. El 14% de les companyies turístisques ja l’apliquen, per sobre del 13% de les organitzacions de l’àmbit de la informació i la comunicació i del 10% de les elèctriques, el transport, el comerç minorista i els allotjaments. A la banda contrària, la construcció, la metal·lúrgia i les immobiliàries són les àrees amb menys implantació de la intel·ligència artificial, on la mitjana d’utilització queda en el 5% de les companyies que les conformen.

Les grans empreses són les que lideren la transició tecnològica. L’estudi detalla que el 18% de les corporacions de més dimensions han apostat per la IA, lleugerament per sobre del 17% de la mitjana dels 27 països que conformen la UE. En el cas de les pimes, la dada cau fins al 7%, també per sobre del 6% que registra la zona comunitària.