Un auricular intel·ligent és capaç de predir les crisi epilèptiques
La ‘startup’ catalana MJN-neuro dissenya una solució que permet avançar-se fins a tres minuts a les emergències mèdiques
Categories:
Una startup catalana ha dissenyat un auricular que permet predir les crisis epilèptiques entre un i tres minuts abans que passin. El producte de MJN-neuro registra l'activitat elèctrica del cervell en temps real a través del canal auditiu i aquesta informació passa per uns algoritmes d'intel·ligència artificial personalitzats que determinen el risc de crisi epilèptica.
El pacient és capaç de reaccionar davant una situació d’elevat risc gràcies a la connexió de la solució amb l’aplicació al seu telèfon. El mòbil envia un senyal d’avís a l’afectat i als seus contactes, de manera que permet prendre les mesures de seguretat adequades. "Aquesta funcionalitat de prevenció va ser el principal objectiu amb què vam crear el dispositiu, ja que durant les crisis la persona pot patir accidents, com caigudes i cops, algunes vegades, de gravetat", explica David Blánquez, CEO de MJN-neuro.
L'auricular de MJN-neuro és la primera solució del món que pot predir les crisis epilèptiques
El fet que els pacients amb epilèpsia no puguin saber quan tindran una crisi provoca un impacte emocional negatiu en gran part d'ells. El 54 % de les persones amb aquesta malaltia pateix ansietat i un 32%, depressió. "Aquest producte sanitari reduirà aquesta incertesa i, amb això, els sentiments negatius que comporta, que empitjoren les crisis i redueixen la qualitat de vida", assenyala el CEO de MJN-neuro. "També augmentarà la seguretat en un mateix, aportarà tranquil·litat als cuidadors i contribuirà a les relacions socials", afegeix.
Dades reals de pacients per alimentar el sistema
Les dades derivades de les crisis recurrents que tenen les persones amb epilèpsia farmacorresistent són les que s'han utilitzat per crear algoritmes d'intel·ligència artificial personalitzats per a cada cas i que són els que permeten preveure els atacs. El producte està especialment indicat per a pacients amb epilèpsia refractària, que són aquells en els quals el tractament farmacològic no controla la totalitat de les crisis, i representen el 30% del total.
Després de l'assaig clínic amb 30 pacients amb epilèpsia refractària la Unitat d'Epilèpsia de la Clínica Corachan de Barcelona i al Centre de Neurologia Avançada de Sevilla, el passat mes d’abril va obtenir el certificat CE per a productes mèdics per part de la Unió Europea. Aquesta solució és la primera del món que pot predir les crisis epilèptiques.