El 71% de les ‘start-ups’ catalanes treballen amb tecnologies 4.0
L’ecosistema emprenedor del Principat està format per 2.100 empreses emergents que ocupen més de 20.600 professionals, amb la salut i els serveis empresarials com a principals sectors
Categories:
La tecnologia d’avantguarda és un dels pals de paller de l’ecosistema emprenedor català, fins al punt que el 71% de les start-ups del país treballen assíduament amb especialitzacions pròpies de la indústria 4.0, especialment amb intel·ligència artificial i dades massives (big data), que fan servir el 31% de les companyies. Aquesta és una de les conclusions que s’extreu de la nova edició de l’Anàlisi de l’ecosistema startup a Catalunya que elabora l’agència per a la competitivitat de l’empresa (ACCIÓ) de la Generalitat, segons el qual al Principat hi havia un total de 2.102 empreses emergents en actiu el 2023, un 4% més que l’any anterior.
L’estudi, presentat aquest dimecres a la seu d’ACCIÓ, confirma el creixement sostingut de les empreses emergents del territori: el 2023 es va tancar amb una facturació conjunta de 2.112 milions d’euros i amb una ocupació de 20.665 llocs de treball, els quals suposen creixements del 14 i el 8%, respectivament. “L’ecosistema de start-ups és un signe de modernitat i progrés del teixit empresarial català, és atractiu per la gran capacitat d’atraure talent i inversió estrangera, i és transformador pel seu elevat poder d’innovació i modernització”, ha declarat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent.
Des d’una mirada sectorial, la salut és el camp d’especialització més habitual de les start-ups catalanes, al qual es dediquen el 16,9%. En segona posició es troben els serveis empresarials i el disseny de programari, àmbit en què treballa el 15,2%, mentre que a més distància se situen les TIC i el sector mòbil (5,7%), el comerç electrònic (5,4%), l’alimentació (5,2%), les energies renovables (5%) i les tecnologies financeres (4,8%). Nou de cada deu companyies emergents asseguren invertir capital en recerca i desenvolupament, fins al punt que un 22% del total hi destina entre el 76 i el 100% dels ingressos. Una dinàmica que explica el fet que el 52% de les entitats disposa d’alguna patent o sistema de protecció del coneixement que han elaborat.
Aquestes dades tenen un efecte de crida internacional, fins al punt que col·loquen Barcelona com el tercer hub europeu preferit per fundar una nova start-up segons el Startup Heatmap Europe 2023, només per darrere de Londres i Berlín, i empatada amb Amsterdam. Una posició que la capital catalana manté per setè any consecutiu i que és considerada “un clar signe de maduresa” que la ciutat compta amb un ecosistema “atractiu i consolidat”, segons el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Albert Castellanos.